Les
lectures d’avui ens posen en contacte amb dues imatges de Déu ben
diferents: la del pare amorós que cuida els fills que estima (Perquè
jo soc un pare per a Israel, ... Jer 31 7-9), i la del Déu
poderós (típic de les religions) que dicta lleis, premia als qui
les compleixen, castiga als qui les transgredeixen, i exigeix, per
apaivagar-se, que li oferim dons i víctimes pels nostres pecats.
(Els grans sacerdots... són destinats a representar els homes davant
Déu, a oferir-li dons i víctimes pels pecats. He 5 1-6).
Com
és que se’ns donen imatges tan dispars en els textos bíblics? I
és que la Bíblia, en primera instància, és «la paraula que els
homes escrivim sobre Déu» en la nostra cerca d’Ell. Després,
mitjançant un procés complex i llarg, alguns creiem i diem que uns
textos han estat inspirats (no pas «dictats») per Déu, i que Déu
se’ns comunica i se’ns mostra a través d’ells. I és clar, no
és estrany que, quan els escrivim, barregem el que albirem d’Ell
amb «projeccions» de la nostra manera de ser (envejosos,
impositius, venjatius, narcisos, capaços de destruir als qui ens
ofenen, etc.) , i de la manera de ser del món (pensem Déu com un
ésser poderós, «senyor dels exèrcits», capaç de destruir les
nacions enemigues, i que exigeix víctimes per les ofenses rebudes).
Però,
el Déu en el qual creiem els cristians no és un Déu que ens demani
dons, sacrificis i víctimes. Ja ho va dir el salmista: «Les
víctimes no et satisfan; si t’oferia un holocaust, no me’l
voldries. La víctima que ofereixo és un cor penedit; un esperit que
es penedeix, tu, Déu meu, no el menysprees» (Salm 50, 18-19). I
«un cor penedit» no és «un cor que se sent culpable».
El
sentiment de culpa, psicològicament parlant, és «por de perdre
l’amor de les persones que necessitem i estimem». I Crist ens diu
que el Pare ens estima incondicionalment, més enllà del que som o
fem. Un «cor penedit» és un cor que es «gira vers Déu»,
conscient i responsable del mal que ha fet contra sí mateix, contra
els altres -persones i planeta -, i contra Déu, la Llei del qual no
és una llei arbitrària dictada per un ésser capriciós i que
podria haver estat diferent. No. És la «Llei de l’Èsser», i del
nostre ésser.
Per
això Pau ens diu que la portem escrita al cor. Llei que ens mostra
el camí que ens permet a nosaltres – vulnerables, relacionals, i
en evolució constant- ser, i arribar a ser plenament, el que
potencialment som i podem ser. No és estrany que es condensi i
resumeixi en «l’Amor». Llavors, és natural que pensem Déu com a
pare i que ens relacionem amb ell amb plena confiança, com Bartomeu
es va acostar al Crist, ple de confiança, és a dir, de «fe». «La
teva fe t’ha salvat».
Santiago
Quijano