Com a colofó a la selecció de cites del Laudato si i del Fratelli tutti recollides durant aquest mes d’agost en aquest blog, publiquem aquest article d’Anton Maria Sastre que ens permet reflexionar sobre com entenien la casa comuna les primeres tradicions hebrees, on l’ésser humà havia de tenir cura d’un tot del que formava part.
La narració de la
creació en el Llibre del Gènesi està
composada per dos relats complexos, perquè obeeixen a dues tradicions que tenen
interessos, visions i concepcions del món bastant diferents.
EL PRIMER RELAT que trobem (Gn 1,1 – 2,4a) s’atribueix a la tradició anomenada
sacerdotal (P = Priestly Codex). És una magnífica narració en la que
Déu (Elohim) es presenta com l’ésser suprem, origen de totes les realitats que
existeixen al món, home inclòs (Adam).
Cal dir que la paraula Adam és, en
principi, un nom genèric global, que compren tota l’espècie humana, home i dona,
tal com ho expressa la mateixa narració (1, 27): “Déu creà l’home a imatge seva,/ a imatge de Déu el creà:/ els creà
home i dona”. En el seu conjunt, es tracta d’un relat ben ordenat, amb una
estructura repetida que fa us de nombroses inclusions, i on s’hi mesclen la
“paraula” i la mateixa “acció” de crear. Cal ressaltar, però, que la “Paraula de Déu” per sí mateixa és
creativa, efectiva i potent, de manera que quan
Déu “diu” la realitat “és”. Aquesta manera d’explicar la creació, a primer
cop d’ull, pot semblar una expressió ingènua i, fins i tot, simplista de
referir-se a l’origen del món. Però, si un s’hi fixa més acuradament, ens adonem
de que es tracta de la narració de tot un procés que té la seva
complexitat, perquè la “Paraula” apareix com una força que surt de l’interior
de Déu, representa la voluntat i el desig de Déu transformats en acció. Això
ens fa pensar, des d’un començament, que Déu Creador, a més de ser l’únic esser
realment existent abans de que totes les
coses fossin creades, és qui té el poder de donar consistència i forma a les
coses per tal que existeixin, cosa que succeeix a mesura que es va concretant
la seva voluntat. Al mateix temps, la realitat concreta un cop creada és
objecte d’observació i de contemplació per part de Déu, que li fa exclamar que
tot “és bo” quan es fixa en l’obra
que ha creat. És a dir, la mateixa narració ens fa veure que hi ha una interacció
entre el Creador i la seva obra acabada. És una espècie de diàleg que
s’estableix entre l’autor i la seva creació.
Cal fer una
lectura encara més pausada d’aquest primer relat per poder desentrellar tot el
seu significat. Aquest text sacerdotal comença així: “Al començament, Déu creà el cel i la terra. Ara bé la terra era buida
i obscura, les tenebres cobrien l’abisme, un vent de Déu s’arremolinava sobre
les aigües” (1,1). La buidor,
l’obscuritat, la tenebra, en contraposició a la plenitud, a la claror, a la
llum, són certament realitats
físiques, però el llenguatge també les fa significar i designar situacions
pròpies de la interioritat de les persones en moments determinats de la seva
vida i també a les decisions que prenen o a les accions que fan. Per no
allunyar-nos de la literatura bíblica del Nou Testament, recordem, per exemple,
el col·loqui que mantingueren Jesús i el fariseu Nicodem, segons l’evangeli de
Sant Joan: “Déu no ha enviat pas al món
perquè condemni el món, sinó perquè el món se salvi per mitjà d’ell. El qui
creu en ell no és condemnat... La condemna consisteix en això: La llum ha vingut al món, però els homes
s’han estimat més les tenebres que la llum, perquè les seves obres eren dolentes. Tot aquell que practica la maldat té odi a la llum i no
s’acosta a la llum per por que les seves obres no siguin descobertes. Però el qui obra la veritat s’acosta a la llum,
per tal que es manifesti que les seves obres són fetes en Déu” (3, 17-21). És
clar que, en aquest passatge, el contrast llum/tenebres no fa referència a un
fenomen físic, sinó a l’actitud i a les accions humanes davant la vida.
El mateix Joan, en
un altre lloc del seu evangeli, amb una magistral pinzellada literària en el
relat de l’últim sopar, diu que “Era nit”, quan Judes, “desprès de menjar-se el bocí de pa” que
Jesús li oferí, quan ja havia anunciat que algú dels presents el trairia, “s’afanyà a sortir” (13, 30). No es
tracta només de que el dia havia declinat i s’estava fent fosc, sinó que la
foscor tenebrosa de la traïció a un amic s’havia apoderat del cor de Judes, el
qual va sortir precipitadament del lloc on regnava la llum i l’escalfor de la
concòrdia i de l’amistat. “Era nit”.