11 d’agost 2025

De Rerum Novarum a Fratelli Tutti: dues respostes a crisis socials (6 - Harmonia social)


6-Harmonia social

Rerum Novarum

14. En la qüestió que estem tractant, l'escàndol més gran és suposar que una classe social és naturalment hostil a l'altra; com si la natura hagués creat els rics i el proletariat per lluitar entre ells en un combat implacable. Això és contrari a la raó i a la veritat. En canvi, és absolutament cert que, així com en el cos humà s’encaixen els diferents membres i formen aquest temperament harmoniós anomenat simetria, així la naturalesa va disposar que en la societat civil aquestes dues classes es coordinin harmònicament i el resultat en sigui l'equilibri. Ambdues es necessiten absolutament: ni el capital pot existir sense treball, ni el treball sense capital. L’acord engendra la bellesa i l'ordre de les coses, mentre que el conflicte perpetu només pot donar lloc a la confusió i la barbàrie. Ara bé, per resoldre la discrepància i, de fet, tallar-la des de les seves arrels, el cristianisme té una riquesa de poder meravellós.


Fratelli Tutti

114. Vull destacar la solidaritat, que com a virtut moral i actitud social, fruit de la conversió personal, exigeix el compromís de tots aquells que tenen responsabilitats educatives i formatives. En primer lloc m’adreço a les famílies, cridades a una missió educativa primària i imprescindible. Elles constitueixen el primer lloc on es viuen i es transmeten els valors de l’amor i de la fraternitat, de la convivència i del compartir, de l’atenció i de la cura de l’altre. També són l’àmbit privilegiat per a la transmissió de la fe des d’aquells primers gestos simples de devoció que les mares ensenyen als fills. Els educadors i formadors que, a l’escola o als diferents centres d’associació infantil i juvenil, tenen l’àrdua tasca d'educar nens i joves, són cridats a prendre consciència que la seva responsabilitat té a veure amb les dimensions morals, espirituals i socials de la persona. Els valors de la llibertat, del respecte recíproc i de la solidaritat es transmeten des de la més tendra infància. Els qui es dediquen al món de la cultura i dels mitjans de comunicació social també tenen una responsabilitat en el camp de l’educació i la formació, especialment en la societat contemporània, en què l’accés als instruments de formació i comunicació està cada vegada més estès.


Comentari

Les dues encícliques creuen que les bones relacions entre les persones són la base per tenir una societat justa. Ara bé, cadascuna ho veu i ho explica a la seva manera, segons el seu moment i context.

Rerum Novarum està escrita en la societat industrial del segle XIX, on la lluita entre patrons i obrers era present. L’encíclica reconeix aquesta realitat, però no l’accepta com a manera de canviar les coses, sinó que intenta frenar-la animant a tots a posar-se d’acord i col·laborar. Vol evitar conflictes i mantenir la calma social a través d’una bona feina conjunta entre les dues parts. De fet, parteix de la idea que cada grup dins la societat té el seu paper, i que les diferències no són dolentes si cadascú fa la seva feina. Vol que hi hagi pau, com un reflex d’un ordre més gran.

En canvi, Fratelli Tutti, publicada en una societat globalitzada, influïda per tecnologia i la democratització cultural, pràcticament ni parla de lluita de classes. Francesc prefereix obrir el focus i parla de la importància de la família, els mestres, els mitjans de comunicació i, sobretot, d’educar les generacions futures amb valors de solidaritat i fraternitat. La clau per a ell és formar persones responsables i obertes, i defensa que sense una bona base educativa no hi haurà canvis reals.

Rerum Novarum està preocupada per evitar conflictes de classe i promou la pau social a través de l’entesa i el compliment de cada rol, des d’una visió més tancada. Fratelli Tutti va molt més enllà: opta per una visió universal, posa molta fe en l’educació i la formació, i s’adreça no només als cristians sinó a tothom, sense fronteres.

També es nota la diferència en com estan escrites: Rerum Novarum fa servir un llenguatge més formal i acadèmic, influït per la filosofia i la teologia del seu temps, amb un estil clàssic i doctrinal. Fratelli Tutti, en canvi, parla d’una manera més propera i reflexiva, típica dels temps postconciliars, i busca formar la moral i dialogar amb tothom.

En resum, Rerum Novarum tira pel camí de calmar les coses entre rics i pobres sense moure gaire l’esquema establert: només cal ajustar certs punts conflictius, cadascú al seu lloc i que hi hagi pau. En canvi, Fratelli Tutti aposta per posar molt d’èmfasi en l’educació i en fer pinya per construir una societat on tothom compti. En el fons, es nota que hem passat d’una visió més rígida a una Església que vol ser de tothom i on l’important és que sumem entre tots.