17 de desembre 2024

Tercera sessió de catequesi d'Advent i Nadal

EL Misteri de la Paraula(Trobada 17/12/2024)

1- Introducció.- Dintre d’aquest cicle de reflexió sobre el Misteri de l’Encarnació, hem tocat punts importants, segons perspectives diferents i alhora complementàries.

A la primera trobada, a partir de la consideració de fe de que la “Paraula de Déu es feu carn” en expressió de Sant Joan, vam insistir molt en la necessitat que tots els que formem part de la que vam anomenar “era secular”, més enllà de pors i dubtes, hem d’implicar-nos-hi i intentar estar oberts a maneres diferents de veure i comprendre el món. “Encarnar-se” vol dir, entre moltes altres coses, sembrar i fer brollar en les nostres consciències un respecte, una estima, una valoració immensa, per tot el que és natural, per la creació sencera: en primer lloc, per la nostra realitat humana integral, posant l’accent just en l’estima i respecte per al cos humà, element visible de la nostra condició humana, i tan menyspreat i denigrat en una llarga etapa de la tradició occidental del passat; i, en segon lloc, encarnar-se vol dir respecte i estima per tota la natura amb tota la seva plenitud de vida, començant per les realitats que ens són més properes, que ens envolten i amb les quals convivim: els boscos, els rius, els mars i oceans, l’aire, amb tots els éssers que els habiten.

A la segona trobada, ens vam entretenir a repensar el Misteri de l’Encarnació com un esdeveniment que, malgrat ser un fet històric del passat (fa més de 2.000 anys), la seva transcendència fa que avui continuï fent-se present per a nosaltres, com a mínim per a tots els qui, d’una manera o altra, ens sentim seguidors de Jesús. La tensió i la interacció entre passat i present , entre absència i presència, entre matèria i esperit, entre símbol (signe) i realitat, és una constant constitutiva de tot Misteri o Sagrament. Des d’aquesta perspectiva vam dir que Jesucrist és el sagrament de Déu, és a dir, l’home Jesús i la seva vida ens revela la realitat de Déu, el visible ens desvela l’invisible, una manera de veure que la nostra història present ens pot obrir el cor al futur. En aquest sentit afirmem que el Misteri de l’Encarnació fonamenta i dona sentit a tots els sagraments de l’església i ens fa comprendre millor el concepte general de sacramentalitat.

A la reflexió d’avui ens aferrem al concepte que Joan té de Jesús quan diu que Ell és la Paraula de Déu, contraposant el valor i sentit d’aquesta expressió amb l’escàs valor que avui donem a les nostres paraules i, sobre tot, a la manera com les utilitzem. Per això, crec que tota paraula, la de Déu i la dels humans, l’hem d’emmarcar dintre d‘un gran misteri com és el de la comunicació: és el Misteri de Paraula. La darrera reflexió d’aquest cicle d’Advent-Nadal.

2- “I la Paraula s’ha fet carn” (Jn 1,14).- El que coneixem com a pròleg del quart evangeli, no parla només de l’Encarnació de Jesús, que és el que reflecteix aquest verset, sinó que fa tot una reflexió sobre el que és i representa la Paraula de Déu al llarg de tota la història: el que representa per a la creació, per a la humanitat i també per a la comprensió de qualsevol temps.

  • Al principi hi havia la Paraula i la Paraula era Déu” (Jn 1, 1). Abans de la creació, la Paraula ja existia. És una Paraula que està més enllà del temps, no té principi i en el temps no té fi. És eterna, és a dir, sense temps, fora del temps de la història. És una Paraula sense mesura temporal, infinita, il·limitada, sense cap finalitat preestablerta, però...

  • Per mitjà d’ella tot ha començat a existir i sense ella res no existiria” (Jn 1, 3). És una Paraula explicativa i, com tota paraula, tendeix a exterioritzar-se, a sortir de si mateixa i quan s’explica és una Paraula creadora de vida: “De tot allò que existeix, la Paraula n’era la vida” (Jn 1, 4a). Aquesta “vida” de la que parla el pròleg, no és vida només per oposició a la mort, sinó que és una vida consistent, amb vocació de permanència, de plenitud.

  • i la vida era la llum dels homes. La llum brilla en les tenebres i les tenebres no poden ofegar-la” (Jn 1, 4b-5). La vida de la que se’ns parla no és una vida abstracta. Aquesta vida amb vocació de perdurabilitat, és la nostra vida, la vida de tots els homes, és el bé més preuat, la llum que guia l’existència de tots els homes i dones. No hi ha cap realitat, per fosca obscura o tenebrosa que puguem imaginar, que pugi extingir-la. Vida, llum, tenebres són temes recurrents que Joan posa en boca de Jesús, quan aquest intenta explicar el sentit ple de l’existència humana".

  • El qui era la llum veritable (Jn 1, 9a)... era present al món (Jn 1, 10a)... ha vingut al seu poble i la seva gent no l’ha rebut (Jn 1, 11). Amb aquesta fragmentació del text, intento ressaltar-ne el sentit més profund. Aquesta vida que és llum, sempre ha estat present en el món, des de que el món és mon i pel sol fet de que ella va crear el món (v. 10, b). És més: aquesta llum, que és i dona vida consistent i perdurable, va entrar en la història concreta d’un poble, però la seva gent optà per romandre en les tenebres, en la foscor. L’home sempre és lliure de bastir la seva existència com li plagui. El camí de la vida es pot il·luminar amb llums curtes o llargues.

  • Però ha fet que tot els qui l’han acollit, tots els qui creuen en ell, poguessin esdevenir fills de Déu, *ells que ni de sang, ni de voluntat carnal, ni de voluntat humana no han estat engendrats, sinó de Déu” (Jn 1, 12-13). Aquests versets, segons la traducció que s’ha fet valdre al llarg de la història, ha tingut diferents interpretacions: 1) Els qui han acollit al qui era la “llum veritable”, tots els qui han cregut en ell, tenen la possibilitat d’arribar a ser fills de Déu, participar de la divinitat, ser semblants a la llum. 2) En una versió singular es llegiria: *”ell, que ni de sang, ni de voluntat carnal, ni de voluntat humana no ha estat engendrat, sinó de Déu”. Molts Pares de l’església han fet aquesta lectura, referint-se al “naixement virginal” de Jesús. 3) En la versió més acceptada, que és la que hem donat, es fa referencia també al “naixement virginal” de església, de la comunitat cristiana, per la fe en Jesucrist considerat un do gratuït de Déu.

  • D’aquesta manera, Jesús mateix, la Paraula de Déu feta home (carn) esdevé la “bona notícia” (evangeli) per a la humanitat. Com expressa el nom de Jesús, Ell mateix és la salvació i així la història humana queda oberta a l’esperança de que alliberar-se del mal és possible, que les tenebres no podran ofegar mai la llum.


3- La paraula de la promesa escatològica.-

“Escatologia” és una paraula d’origen grec, composta de dos arrels, expressions o conceptes: “eskhatós”, que vol dir “darrer”, “últim”, “definitiu”; i “logos / lògia”, que vol dir “paraula”, “verb”, “discurs”, “tractat”. De manera que, l’etimologia, ens diu que aquesta paraula vol dir “discurs o tractat d’allò que és últim o definitiu”, si bé hauríem de dir també que és una reflexió impossible, embolcallada en una paraula una mica pretensiosa en qualsevol llenguatge humà, perquè de la mateixa manera que ningú pot pretendre tenir la primera paraula de la vida, ni de la pròpia existència, tampoc pot pretendre tenir-ne la última.

El cert és que la Bíblia utilitza la paraula “fi” (que els LXX tradueixen al grec com “eskhatà”) per indicar el “fi últim”, el “destí del individu”, la “fi del món”, de manera que a partir d’aquí la reflexió s’eixampla vers el més enllà de la vida humana: la mort, el “sheol”, el judici, la remuneració, el cel, l’infern, etc. Per a un eminent biblista (Mowinckel), l’escatologia tractaria “de la fi de la present era que inaugura el temps de la salvació nova i eterna”.

A la litúrgia de la paraula del Primer Diumenge d’Advent, vam escoltar al profeta Jeremies (33, 14-16) que anunciava: “Vindran dies, diu l’oracle del Senyor, que compliré aquella promesa que tinc feta a la casa d’Israel i a la de Judà. Aquells dies, aquells, aquells temps, faré néixer a David un plançó bo, que es comportarà en el país amb justícia o bondat. Aquells dies serà salvat el país de Judà i viurà confiada la ciutat de Jerusalem (i a ella l’anomenaran Ell és allí). I a Ell l’anomenaran: El-Senyor-és-el-nostre bé”. Aquesta és la promesa escatològica: la que finalment portarà la salvació per a tot un poble a través del naixement d’un arbre jove empeltat de justícia i de bondat. I la Paraula, que “era Déu” i que “existia des del principi”, ara, en aquest nou temps, “s’ha fet carn” en la persona de Jesús. I aquesta era, que és la nostra, és l’”eskhaton”, la fi dels temps. “Tot s’ha complert”, no hi haurà més temps, no hi haurà cap més paraula, no hi haurà cap més promesa, no n’hi ha prou amb les ocasionals i petites promeses humanes per demà.

4- Escatologia cristiana i camí de la història: l’esperança.-

En aquests temps d’incertesa i foscor, la celebració de la Festivitat del Naixement de Jesús ens ha de donar una perspectiva nova i diferent de les promeses que, des d’àmbits molt diferents, es fan de cara a un futur que mai no acaba d’arribar. Com diu Marina Garcés estem en “El temps de la promesa”, un temps de bones però de masses paraules, sovint buides de contingut, que generen una frustració social creixent. Com diu Francesc J. Vitoria, “el cristianisme ha de donar raó de la seva esperança a qui li ho demani, siguin quines siguin les circumstàncies històriques i l’estat d’ànim amb què culturalment afronti el futur. Però en cap cas les seves característiques, favorables o no a l’esperança intrahistòrica, poden condicionar el contingut de la virtut teologal de l’esperança, perquè depèn exclusivament de la promesa de Déu». Una promesa ja complerta indiciàriament en la persona de Jesús, com intueix Jürgen Moltmann (“Teologia de la esperança”).

Per als cristians l’escatologia ja no tracta de les darreries o acaballes del món (judici, cel, infern, glòria, purgatori, etc.), sinó és una reflexió que dona raó de l’esperança cristiana i per a tot ésser humà, i no per un demà incert, sinó per al nostre temps. Quina és aquesta esperança? Que el mal desaparegui i que es consolidin aquelles realitats que donen sentit a la vida. És una esperança que dona raons per esperar, enmig d’un món efímer on totes les realitats que ens envolten canvien i desapareixen ràpidament (reflexió de Josep Giménez a CJ). Hauríem de parlar encara de la relació entre el Misteri del Naixement i de la Mort de Jesús. Una mort que tanca el temps vell, que “esquinça el vel del temple” (Mc 15, 37-38), que trenca en dos la història. És una mort que a partir d’ella se’ns invita a centrar la nostra atenció en els que se sacrifiquen, en els que donen la seva vida, en els que es buiden o els buiden. La seqüència de l’escatologia cristiana seria: Jesús, primera i darrera Paraula de Déu - Plenitud de la revelació - Esperança ferma en aquest Paraula - Dimensió de futur per l’ésser humà.

Per aquest motiu si ens atrevim encara avui a parlar d’escatologia ho hauríem de fer en certes condicions: 1) No escamotejar ni menysprear el nostre futur, perquè 2) al final ens trobarà la plenitud de la vida (Déu); 3) això vol dir: no acontentar-nos, ni desesperar-nos en el que hi ha i tenim en el present; 4) proclamar i donar veu a l’esperança.

Infoneu, Senyor, la vostra gràcia en els nostres cors: I feu que els qui, per l’anunci de l’àngel, hem conegut l’encarnació de Jesucrist, el vostre Fill, siguem conduïts, per la seva passió i la seva creu, a la glòria de la resurrecció(Oració IV Diumenge d’Advent).

Anton Ramon Sastre