Es reprenen les trobades de reflexió presencial abans
del Diumenge de la Pentecosta dirigides per l’Anton Ramon Sastre. Són els dimarts
7 i 14 de maig, a les 19 hores, als locals de la parròquia.
Sent la festa de la Pentecosta tan propera, es conduirà
la reflexió cap a l’acció de l’Esperit de Jesús, tant pel que pot significar
avui per a nosaltres (primera trobada), com per poder revisar la que hauria de
ser la seva acció dins l’Església (segona trobada).
Tot seguit es pot llegir un avançament de la
reflexió de la primera trobada del dia 7 de maig.
El nostre temps és el de l’Era de l’Esperit
1. El nostre temps
Quan parlem del
“nostre temps” ens referim, certament, al temps actual, el que tots estem
vivint, just en aquests moments i aquí on som. Moltes persones pensen que es
tracta d’un temps especialment difícil, en el qual s’han perdut molts valors
humanístics, no solament per les guerres que han esclatat en diferents punts de
la terra, sinó també per una mena de tensió que, en països com el nostre, es
deixa sentir entre estaments i en certes institucions, que haurien de ser una
espècie de guia i llum per a intentar aconseguir una societat millor, més
oberta i més dialogant.
Els cristians no podem defugir d’aquestes sensacions,
perquè són sense dubte les nostres i ens fan sentir solidaris amb tota la
nostra societat, però, col·locats dintre d’una perspectiva evangèlica, hauríem
de pensar que també nosaltres tenim un
“temps propi”. No és un temps diferent del que experimenta tota la
societat, però sí que podem tenir una visió especial, matisada, per la visió de
conjunt que la fe ens fa mirar la història. Aquest moment que ens toca viure
pertany també a la que nosaltres, en la nostra tradició, en diem “història de la salvació”, una història
que és com una mena de xarxa que ens envolta i que està feta de molts moments
en els que podríem prendre consciència de que la humanitat va creixent, que la
humanitat va teixint vincles entre els diferents pobles. De vegades ens pot
semblar que només es tracta de pedaços amb poca consistència, però també ho
podem veure com una suma d’esforços per poder sobreviure, per sortir de la
indiferència, per fer bategar cors assedegats de justícia.
2. El temps pasqual
A l’església cristiana estem celebrant el que en diem “temps pasqual”, un temps que va des de
la celebració del gran Diumenge de la Pasqua del Crist, fins al Diumenge de la
Pentecosta, quan celebrem que l’Esperit, com aigua original de vida, amara tot
l’univers per fer-lo renéixer. L’evangeli de Joan te una visió clara del lligam
que hi ha entre la Pasqua i la Pentecosta, quan descriu la darrera paraula i el
darrer moment de Jesús a la creu: “Tot
s’ha complert. Llavors inclinà el cap i va lliura l’esperit” (Jn 19,30b).
Aquest moment final, encara és objecte de la interpretació de Joan, que vol
deixar testimoni de la seva fe en les paraules que repetidament Jesús els havia
dit: “... un dels soldats li traspassà el
costat amb un cop de llança, i a l’instant en va sortir sang i aigua” (19, 34). Avui
podem traduir amb tota propietat aquestes dues paraules de Joan i dir que fan
referència a la Vida i a l’Esperit. Aquest
narració acaba amb una confessió personal de l’evangelista: “El qui ho veié en dóna testimoni, i el seu
testimoni és digne de crèdit. Ell mateix sap que diu la veritat, perquè també
vosaltres cregueu” (19, 35).
3. Mort i Vida
En absència
física de Jesús, el seu Esperit es fa present. Mort i Vida. Absència i Presència. Tenebra i Llum. Tot alhora. Tot al
mateix temps. Aquest és el Misteri indescriptible que nosaltres celebrem durant
el “temps pasqual”. És Misteri perquè està i estarà sempre molt més enllà de la
nostra comprensió, però, sobre tot, és Misteri perquè sabem que és una realitat
que l’Esperit de Jesús ha plantat en el nostre cor i que no la podem deixar de
confessar quan els cristians ens reunim com església. De manera que aquesta
confessió no la podem fer més que amb poesia i amb narracions fantàstiques,
perquè les nostres paraules no ho podran expressar mai adequadament. La mort de Jesús, la seva hora, la
plenitud del seu temps, és una condició
indispensable per a la presència de l’Esperit. Ho va dir repetidament a
tots els qui el seguien. Però la donació de l’Esperit, com un nou bateig, com
una nova creació, és també el compliment
de la promesa, repetidament feta, de que, arribada l’hora, donaria al món
un “altre Paràclit”, un altre guia, “que faria noves totes les coses”. Arribats
a aquest punt ens cal llegir l’Evangeli
de Joan 14, 15-21. Amb tot el que ja hem dit el text ens ha de ser no
solament comprensible, sinó revelador.
4. L’Esperit és la força vital de Déu i també de l’home/dona
“Esperit” és una de les diferents traduccions possibles
de la paraula hebrea “rûaj”, paraula
polisèmica que vol dir “buf”, “vent”,
“alè” i que, en els seus orígens, també feia referència a “l’aire o a l’atmosfera”, és a dir, a
l’espai que, en la seva manera d’entendre la cosmologia, hi havia entre el cel
i la terra. Es tractaria, doncs, d’una
realitat còsmica, misteriosa, invisible, ingovernable per a l’home, però
absolutament indispensable perquè hi hagi vida. De fet, el llibre del
Gènesi comença així: Quan la terra era buida i les tenebres cobrien l’abisme, “un
vent diví sobrevolà les aigües” (1,
2) i així comença tota la creació i tota la vida sobre la terra. S’ha de
comparar aquest passatge amb la narració de la vinguda de l’Esperit sobre els
deixebles reunits: “De sobte, com si es
girés una ventada impetuosa, se
sentí del cel una remor que omplí tota la casa on es trobaven asseguts” (Fets
2, 2) i van aparèixer unes llengües com de foc damunt de cada deixeble, tots
quedarem plens de l’Esperit Sant i començaren a parlar, a comunicar-se, a
sortir d’ells mateixos, a expressar la seva experiència al costat del Senyor.
a. L’esperit és també la
força vital de l’home. Una força que en
l’home -i també en l’animal- es pot verificar per la seva respiració: si es deixa
de respirar, si es perd l’alè, la vida se’n va. Qui no té “rûaj” no té ni
força, ni vida. Justament, la vida
s’apodera de l’home per l’alè diví (Gn 2, 7), i si aquest alè torna a Déu,
l’home mor i es converteix de nou en pols.
b. L’esperit és la seu
dels sentiments i dels pensaments. La “rûaj”
té les modalitats dels sentiments que pot tenir l’home: hi ha una “rûaj”
irritada, trista, agra/amarga, orgullosa, petita, etc. Però la “rûaj” és sobre
tot, al igual que el cor o l’ànima, la seu del pensament i de la voluntat
humanes.
5. L’Esperit habita en l’interior dels homes/dones
“Vosaltres no
viviu segons els desigs terrenals, sinó d’acord amb l’Esperit, perquè l’Esperit de Déu habita en vosaltres...
[però] si Crist està en vosaltres, encara que el vostre cos hagi de morir per
culpa del pecat, l’Esperit us dóna la
vida, ja que Déu us ha fet justos [....] gràcies al seu Esperit que habita en vosaltres, aquell qui va
ressuscitar el Crist d’entre els morts donarà
vida als vostres cossos mortals” (Rm 8, 9-12).
En aquest text es parla de que l’ésser humà pot experimentar o experimenta una
doble mort i una doble manera de ressuscitar: 1) una mort deguda al pecat, el
qual té una repercussió física (segons Pau), però gràcies a l’Esperit es pot
tornar a la vida (perquè “Déu us ha fet justos”), i 2) una mort real del cos,
però que no serà per sempre, perquè qui va ressuscitar el Crist, també “donarà
vida als vostres cossos”. Per tant, resurrecció espiritual i resurrecció física
són obra de l’Esperit de Déu. (Vegeu també Rm 5, 5).
Una altra imatge que utilitza Pau per expressar que la
persona és el lloc de l’estada de l’Esperit és la del temple considerat com el
símbol de la presència de Déu (i dels déus): “¿No sabeu que sou temple de Déu
i que l’Esperit de Déu habita en
vosaltres? Si algú destrueix el temple de Déu, Déu el destruirà a ell, perquè
el temple de Déu és sagrat, i aquest
temple sou vosaltres” (1Cor 3, 16). (Vegeu també 2Cor 1,22).
A l’A.T. hi ha un passatge d’Ezequiel (11, 17-20) en el que l’Esperit transforma l’interior
dels homes i és capaç de crear la unitat d’un poble: “Això us anuncia el Senyor, Déu sobirà: Us aplegaré d’entre els pobles
on heu estat dispersats [...] Jo els
donaré un sol cor i els infondré un esperit nou; trauré d’ells aquest cor
de pedra i els en donaré un de carn, perquè segueixin el meus preceptes, guardin
el meus decrets i els posin en pràctica. Llavors
seran el meu poble i jo seré el seu Déu”.
6. L’Esperit: Silenci i Paraula
A les narracions evangèliques, la dialèctica que
s’estableix entre Jesús i l’Esperit és constant. Algunes vegades l’Esperit de
Déu apareix com una força que des de fora s’apodera de Jesús i d’altres és una
força que li surt de l’interior, de dintre el seu cor. Unes vegades aquest
Esperit és revelació i altres cops
és acció. O potser es podria dir que
Jesús és revelació a través de l’acció;
o potser que Ell és al mateix temps Paraula
i Obra. Aquest Esperit és al mateix temps Esperit del Pare i Esperit de
Jesús depenent del context de les narracions, però de tal manera que al final
tenim la impressió de que el Pare i Jesús són la mateixa realitat amb l’únic
Esperit. Potser aquesta seria una altra manera d’explicar la unitat d’un Déu
trinitari o la trinitat d’un Déu únic, però no a partir de voler explicar
l’essència de la naturalesa de Déu, sempre inabastable, sinó a partir de la impressió
que ens causen les narracions evangèliques.
Aquesta
paraula, que es manifesta i que sovint es transforma en acció, en Jesús sorgeix del silenci. Llegim
als evangelis, que Jesús sovint es retira a pregar. Moltes vegades ho fa tot
sol; d’altres acompanyat dels deixebles més propers; d’altres amb tots. No fan
una pregària conjunta en veu alta, sinó que preguen en silenci. Jesús no es
cansa, perquè viatge a l’interior del seu cor i del seu cor surt el diàleg amb
Déu. Els deixeble sovint es dormen. Silenci no és absència de paraules, no és
mutisme, és anar a cercar la font d’on brolla la vida, és vida interior. Només d’aquet silenci pot sortir la Paraula
autèntica: l’Esperit que dona vida a tota la realitat creada.
Anton Ramon
Sastre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada