Déu, perquè és fort per la sobirania de la
seva justícia, ens tracta amb clemència. Sense optar per dur a terme fins al
final el seu poder, ens jutja de manera benigna i ens governa amb molta
consideració (Sv 12, 16-18). Així, la primera lectura, del llibre de la
Saviesa, ens parla de la justícia compassiva de Déu. I afegeix que, per tant,
l’home just ha de ser filantrop (fa servir aquest mot precís: Sv
12, 19), és a dir, ha d’estimar els altres éssers humans. El salm responsorial, en la seva
lloança, també parteix d’aquesta imatge clement i benigna de Déu: “Vós, Senyor,
sou indulgent i bo…
Senyor, Déu compassiu i benigne, lent
per al càstig, fidel i ric en l’amor” (Sl 85, 5...15). Pau, a la segona lectura, ens
recorda, en un fragment breu, l’acció decisiva de l’Esperit. Ajuda la nostra
feblesa i la nostra ignorància a l’hora de pregar com cal. No en sabem, de
pregar, i l’Esperit intercedeix a favor nostre, pregant per nosaltres amb
gemecs que no podem descriure (Rm 8, 26), gemecs que ens remeten als que ja
esmentava Pau en la lectura del diumenge passat, parlant dels gemecs nostres
com a fills que posseïm l’Esperit tot anhelant la redempció del nostre cos (Rm
8, 23). Que l’Esperit ens ajudi, doncs, en la nostra feblesa, a pregar i a
entendre de debò el govern misericordiós de Déu que ha destacat la primera
lectura. L’evangeli d’avui és continuació
del fragment del diumenge passat, el de la paràbola del sembrador. Jesús
afegeix, en la nova paràbola, un element que complica el resultat de la labor
del sembrador. El camp on es fa la sembra no és arran del camí o en terreny
rocós o entre els cards, ara tot és en terra bona, però ve l’enemic de nit i hi
sembra també jull. És destacable el seny de la decisió del sembrador adreçada
als mossos: no destrieu el blat del jull fins a la sega. Jesús explica després la paràbola
als deixebles. El camp és el món i el Fill de l’home hi deixa créixer, sense
discriminar, els fills del Regne i els fills del Maligne fins a la verema
final. Valenta iniciativa, que convida a la convivència. Al capdavall vindrà la
tria, tria semblant a la que coneixem en altres relats evangèlics (p.e., el
judici final per haver fet –dreta– o no –esquerra– les considerades obres de
misericòrdia: Mt 25, 31-46). Però aquí
els condemnats ho són no per omissió, sinó per escandalitzar i obrar
iniquament. Radical, doncs, el motiu: fer el mal i fer ensopegar els febles. La
condemna és dura, representada en el foc, tot i que avui, alhora, se’ns ha fet
present que el Déu que l’executa és un jutge benigne, com diu el text de la
Saviesa (Sv 12, 18). I Jesús acaba remarcant la tria dels justos, que recordem
que han de ser filantrops (Sv 12, 19): “resplendiran
com el sol en el Regne del seu Pare” (Mt 13, 43). Jordi Cors
Vuitantè aniversari del Joe
-
Sonet amb doble estrambot esperançat a Joe Socías Bruguera en el seu
vuitantè aniversari. Àrea cultural Oriol diumenge 12 de febrer de 2025.
Ets Joe c...
Fa 3 dies
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada