Arran de la publicació de la Congregació per a la Doctrina de la Fe referent a la benedicció a les parelles homosexuals, "Catalunya Religió” ha publicat un reportatge que reproduïm. Alguns membres de la comunitat ens ho han demanat. La publicació d’aquest article, de cap manera vol ser cap critica a la Congregació, però sí que volem expressar la nostra perplexitat per la decisió. I també és una forma d’expressar el nostre desig, que els teòlegs i pastoralistes de l’Església Catòlica continuïn estudiant com acompanyar les persones homosexuals i donar-los respostes que els permetin viure la seva sexualitat i afectivitat en el si de la comunitat cristiana. Si el Papa Francesc, referint-se als homosexuals ha dit: qui sóc jo per jutjar ningú? . Nosaltres tampoc fem cap judici de ningú, ni tampoc de la nota de la Congregació .
“No pregunto mai la identitat sexual de ningú per decidir si
l’acullo o no”
Els capellans que
hem entrevistat expliquen com acullen parelles homosexuals. Persones que
s’estimen i volen viure juntes. No hi veuen cap connotació negativa. I no entenen perquè ara el Vaticà diu que
l’Església no pot beneir aquestes unions. Per això no en fan publicitat, i
parlen des de l’anonimat. “Aquesta és la tristor, estar encara en aquest punt”,
reconeixen.
(Glòria Barrete –CR) “Anonimat absolut, si us plau”.
“Si poseu el meu nom podria tenir problemes”. “No digueu que acullo parelles
homosexuals que em comportaria un expedient”. I així fins a una vintena llarga
de respostes de capellans quan hem demanat entrevistes per parlar de les
benediccions i l’acollida de parelles homosexuals. I és que encara avui parlar
d’homosexualitat i Església Catòlica s’ha de fer des de l’anonimat. I és així
com ens han demanat que ho fem dos capellans catalans a qui hem entrevistat per
parlar de la seva reacció davant la resposta de la Congregació per a la Doctrina de la Fe al “dubium” sobre si l’Església disposa del poder
per impartir la benedicció a unions de persones del mateix sexe.
El capellà 1 ens explica que dimarts, just el
dia que va aparèixer la notícia als mitjans, dinava amb dos companys sacerdots
més. El cambrer del restaurant en apropar-se els hi va dir que estava molt
enfadat amb el seu cap, el papa Francesc, i que no entenia perquè no es podien
beneir parelles homosexuals. I el debat entre els tres capellans que dinaven es
va encetar. “El que fan por són les unions del mateix sexe i no les
benediccions en si”, afirma el capellà 1, per això el document remarca que no
es beneixin les unions “perquè no segueixen la llei natural, que per al Vaticà
és la d’home i dona”. Ara bé, matisa el capellà 1, cal recordar que beneir ve
de ‘bene dicere’, que significa parlar bé, i és el que es fa quan es demana una
benedicció, “demanem a Déu que parli bé de nosaltres”. A l’Església es beneix
tot sovint, persones, activitats, locals, objectes. “No entenem que el problema
estigui en la benedicció sinó que és evident que el problema el tenen en la
unió del mateix sexe”.
I la pregunta següent que es van fer els tres capellans
que dinaven va ser quina era la causa, l’objetiu i la finalitat d’aquella unió.
“Són dues persones que s’estimen i volen viure juntes. En això no hi ha cap
connotació negativa perquè sempre hem de beneir les persones que s’estimen,
l’amor, i un projecte de vida conjunt”. Quin mal hi ha en això?, es preguntaven
tots tres. “Cap ni un, això hauria de ser beneïble”.
El context d'aquest document
El capellà 2 ha rebut aquesta instrucció com una
limitació de l’acompanyament de la realitat que es troba. “Sento com si
l’homosexualitat fos una nova lepra a l’Església”. Afirma que com a sacerdot no
pot dur a terme allò “d’acollir l’abraçada amorosa de Déu d’una manera
incondicional”, tot i que recorda que cal posar en context aquest document que
ara s’ha publicat.
“No hem d’oblidar que aquest document és una disposició
litúrgica davant d’una pregunta. Jo entenc que no és una declaració de doctrina
definitiva conciliar sinó que se’ls hi ha fet una pregunta i respon la Doctrina
de la Fe”. Malgrat tot el capellà 2 se sent descol·locat.
I malgrat el document afecta totes les comunitats
catòliques, el capellà 1 reconeix que ni Espanya ni Catalunya són l’epicentre
d’aquesta resposta, sinó Alemanya. Actualment a Alemanya se celebra un sínode de bisbes i un dels cinc temes
a tractar és la sexualitat, en tots els seus àmbits. Cal recordar que allà les
comunitats protestants beneixen unions d’homosexuals i l’Església Catòlica ha
perdut uns dos-cents mil feligresos. I tot i que al país compten amb el
cardenal Reinhard Marx, molt batallador amb el tema, també
compten amb una part de l’episcopat alemany ultracatòlic que fa pressió a Roma.
És aquest sector el qui sembla que ha guanyat la partida amb la resposta del
Vaticà.
Però davant d’aquesta instrucció, més que pensar en la
dimensió litúrgica, teològica o acadèmica de l’acte de beneir, el capellà 2
prefereix ajustar-se al sentit etimològic de beneir. “Al final no és tant
l’elaboració d’un sacramental concret ni d’unes fórmules concretes que ens
permetin beneir les parelles homosexuals, sinó que es tracta que la comunitat
pugui celebrar com a Bona Notícia un projecte d’amor”. Per a ell l’amor es
manifesta de maneres sorprenents. “Qui som nosaltres per evitar que un projecte
d’amor sigui bona notícia?”, es pregunta. “Dir bé va molt més enllà”.
L'antropologia cristiana
I doncs, quin és el problema? Tant per un capellà com per
un altre el problema rau en l’antropologia cristiana. “Tenim una antropologia
que no afavoreix entendre bé aquesta unió, ni per entendre bé la realitat de
les parelles homosexuals”.
L’antropologia cristiana veu encara l’orientació
homosexual com una malaltia que es pot curar. “Això ho diuen encara alguns
bisbes”. És la mateixa antropologia que no parla d’orientació sexual sinó
d’inclinació, com si es tractés d’un creixement malament, o una desviació de la
línia.
Una altra afirmació de l’antropologia que corre pel
carrer és que l’orientació no s’escull, sinó que es descobreix i, per
tant, el qui té aquesta orientació no n’és el culpable, no l’ha adquirit ell,
sinó que descobreix que la té. “No se li pot carregar a aquesta persona una
cosa que ell no ha decidit”. I encara un altre problema afegit a aquesta
antropologia cristiana és la idea dels que continuen pensant que
l’homosexualitat és una pràctica desordenada. “Quan una persona diu que és
homosexual immediatament el teu cervell pensa que aquella persona fa marranades
i depravació”. Els dos capellans demanen un canvi d’interpretació. “No es pot
interpretar així, això fa molt mal a les persones”.
El capellà 1 ens confessa que ahir al vespre un amic seu
homosexual el va trucar desolat. “La seva família és molt creient i aquests
darrers dies ja ha vist com ha canviat la mirada sobre ell”. El capellà 2
prefereix pensar sovint en la seva pròpia evolució sobre aquest tema. “Jo em
vaig trobar a la vida que cada cop gent més propera a mi iniciaven projectes de
vida que en un primer moment també em descol·locaven”. Explica que hi havia
dues reaccions davant d’això: “o rebutges el que veus i ho negues, o bé ho
aculls no intentant entendre-ho intel·lectualment sinó també veient que la vida
té manifestacions i expressions que transcendeixen la teva manera d’entendre i
que cal acollir per damunt de tot la persona”.
Els dos capellans han acompanyat processos. “La mateixa
persona que s’està obrint a tu també ho està vivint amb sorpresa, o dificultat,
també s’està barallant amb les seves projeccions adquirides i el que li han
inculcat com a pecat o aberració”. Alhora, expliquen que quan parlem
d’homosexuals que són creients s’ha d’entendre que parlem de gent “que tenen
doble feina, i una gran fidelitat a l’Església”. Inicien un projecte de vida,
expliquen, i a més reben com una motxilla de precondemna que els fa pensar
que aquell amor seu és pecat.
“Pateixen molt, per com ho diran als pares, als amics,
per com ho viuen, per si ho manifesten massa, o poc. Ho passen molt malament.
És un drama”. I ja no parlen del fet de casar-se, i es troben pocs casos en què
parelles homosexuals demanin una benedicció explícita. “Tampoc no
ens trobem gent que es casa pel civil i ve a dir-te que beneexis la seva
unió civil”. Ja no arriben a això, expliquen, “perquè han patit tant abans de
tot plegat que això ja és un detallet del pastís”.
Un amor viscut en clandestinitat
També creuen que les parelles homosexuals no volen posar
el capellà en un compromís. El mateix passa a l’hora de combregar, amb
homosexuals o amb divorciats. A les ciutats, afirmen, l’anonimat t’ho posa més
fàcil en el cas de les irregularitats eclesials, però en els pobles no.
“Recordo gent del poble que baixava a una ciutat a missa, per evitar mirades de
la comunitat, i per evitar-te problemes com a capellà deien”.
I aquesta clandestinitat entristeix molt els dos
capellans amb qui hem parlat. També els entristeix haver d’explicar el seu
testimoni sota l’anonimat. “Per una banda per cobrir-me jo les espatlles si
alguna parella homosexual ve a la meva parròquia i em demana una benedicció els
hi hauria de dir que fem una pregària un dia, sí, però amb portes tancades,
sense mòbils, sense difusió de cap tipus, entrant per la porta de darrere, amb
secretisme total”. Una pràctica quasi clandestina que fa mal a la gent. “És com
si acceptéssim que són gent desordenada emocionalment”.
“M’entristeix que hagi de demanar l’anonimat, i també
m’entristeix que a les persones que he acompanyat en aquest procés els
havia de dir que res de fotos, res de publicar a les xarxes socials, res
d’identificar on som”. I aquesta discreció, afirma, l’entenen les parelles
homosexuals, però això vol dir també saber “que no són lliures i
som conscients que estem fent una cosa que no volem publicitar perquè no
seria entesa, aquesta és la tristor, estar encara en aquest punt”.
Malgrat tot el capellà 2 explica que creu molt “en
construir ponts i no posar murs”, i això és el que va entendre quan el papa
Francesc els cridava a l’acollida i quan emplaçava les comunitats cristianes “a
que afrontessin una reflexió sobre una realitat que es dona i que no podem
negar”. Assegura que ell ho seguirà fent, “seguiré acollint la gent perquè
l’Evangeli o l’agafes tot o no l’agafes, m’ho han ensenyat així”. I és que
afirma que en el seu ministeri “no pregunta mai la identitat sexual de la
persona per decidir si l’acull o no”.
El capellà 1 recorda que l’Església va pel món dient que
és una mare. “No pot ser que una mare s’oposi als seus fills, ni que els posi
límits”. “Prohibir la benedicció és el major dels límits”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada