16 de desembre 2019

Reflexions i apunts per a un examen de consciència

Reflexions i apunts per a un examen de consciència que ens ajudi a preparar-nos per a la celebració comunitària de la penitència Advent 2019. Llegir atentament l'evangeli segons sant Mateu (Mt 24,37-44. Lectura del primer diumenge d’Advent) i desprès llegir poc a poc el següent text:

1. Estigueu atents.
-M’interesso per tot el que passa al meu voltant? o només dono importància al que m’afecta directament a mi?
-Conec les afliccions, les problemàtiques, carències, malalties dels meus veïns, i dels familiars més propers? Exerceixo amb fets concrets, la misericòrdia i la compassió envers ells.
-M’interessen les notícies que publiquen els mitjans sobre la sostenibilitat del nostre món? o passo d’això ? Reciclo la brossa? Estalvio aigua? Malbarato la calefacció? Consumeixo molt més del que necessito? Educo amb criteris ecològics, als meus fills, als meus néts?.
-Em sento ciutadà del meu país i per tant soc conscient que no puc viure al marge de tot el que s’esdevé relacionat amb la seva organització política, social o econòmica? o amb l’excusa que ja tinc molts problemes, me’n desinteresso?


2 . Tots en som personalment responsables.
-Prego a Déu perquè m’il·lumini i em doni força per canviar, en tot el que està al meu abast, una societat que sovint és consumista, hedonista, individualista? o ja m’està bé aquesta societat, perquè jo ja m’hi trobo bé, consumint, posant el plaer per damunt de tot, i em preocupo només pels meus interessos?
-Soc dels que de paraula critico els defectes i les mancances que hi ha en el nostre món, com poden ser la corrupció, la falsedat, la mentida, però en les meves accions i aspiracions íntimes caic en els mateixos defectes que critico?
-Per ser responsable, cal conèixer les pròpies febleses, i demanar l’ajut de Déu. Valoro la pregària? Prego cada dia? Llegeixo sovint la Paraula de Déu? Demano a Déu que sàpiga fer la seva voluntat? Transmeto amb la meva vida i obres la joia de la fe?


3. Hem de vetllar. No podem adormir-nos. Hem d’aprofitar el temps.
-Dedico part del meu temps a ajudar els altres? Escolto i dialogo amb els meus familiars, amb els companys de feina, amb els meus amics? o la meva vida és un monòleg i només dedico el meu temps a les meves obligacions i aficions?
-Dedico part del meu temps a reflexionar sobre el meu comportament, reviso amb sinceritat la meva vida? Tinc prou coratge per corregir en la meva vida, tot el que em separa de Déu? de la meva família? dels meus companys? de les meves més íntimes conviccions?
-Davant dels problemes que afecten la nostra societat, com poden ser l’emigració, la violència de gènere, l’homofòbia i altres, dedico part del meu temps a reflexionar, a formar-me per tenir criteri propi?, o em deixo portar pel que diu la majoria?


4. Hem de ser esperançats.

-Malgrat les dificultats penso que és possible un món millor, i en els meus àmbits, treballo perquè hi hagi més pau, solidaritat, justícia? o soc dels que pensen que tot serà sempre igual i no cal esforçar-se per canviar les coses?
-Tinc posada l’esperança en el Senyor? Prego a Déu, perquè no caigui en el pessimisme. La promesa que el Fill de l’home vindrà, dona força al meu compromís per construir un cel nou i una terra nova?