Aquest any ajuntem els temes de Nadal i Epifania,
per centrar-nos en el testimoni que ens en dóna l’evangeli de Mateu.
Per un cantó
l’estructura i ritme de la mateixa litúrgia ens fa veure que l’Epifania no és
un temps litúrgic pròpiament dit, sinó solament dues solemnitats que s’afegeixen
al Nadal: l’Epifania (6 de gener) i el Baptisme de Jesús (el diumenge següent).
Tot això vol
dir que l’Epifania no es refereix a un esdeveniment concret de la vida de Jesús,
sinó que és un concepte que es
realitza en tota la vida de Jesús.
L’EPIFANIA
Epifania vol
dir manifestació del que Jesús
realment és, malgrat les aparences. Ja sabem pels anys anteriors, que la
paraula EPIFANIA, etimològicament significa veure per sobre, més enllà. (Epi = per sobre. Fania = veure ).
La FE ens permet veure les realitats, no només amb els ulls a primera vista,
sinó que ens permet veure-les per sobre i més enllà del que són i signifiquen.
Jesús el
Fill de Déu, ve a nosaltres en forma humana (= Encarnació) però, si el rebem
amb Fe, serem capaços de descobrir a través de la seva condició humana, la seva condició del Fill de Déu que ens
porta Salvació. Aquest plus de coneixement
que ens dóna la FE, transforma tota la realitat de Jesús, i tota la seva
vida, en Manifestació (Epifania) de la seva condició divina.
ELS TEXTOS EVANGÈLICS EN LES
CELEBRACIONS LITÚRGIQUES
La litúrgia
situa els textos bíblics que fan referència al que se celebra en cada solemnitat.
Això fa que, en certes solemnitats es repeteixin cada any textos del mateix
evangelista, perquè és l’únic que tracta el tema.
Per això, per
Nadal, cada any es llegeixen sempre els textos de Lluc, perquè és l’evangelista
que narra els esdeveniments del naixement i infància de Jesús, menys el text de
Mateu sobre els Mags o Savis que es reserva per a la celebració del 6 de gener (Festa
de la Epifania )
Nosaltres
que en les celebracions catequístiques, no seguim estrictament el ritme dels
diumenges, escollim els textos que més ens ajuden catequèticament a descobrir i
a aprofundir el missatge que l’evangelista ens proposa. Per això ja que és l’any
que toca l’evangeli de Mateu, reflexionarem sobre el que Mateu aporta sobre el
naixement de Jesús: el NADAL.
TESTIMONI DE MATEU SOBRE EL
“NAIXEMENT“ DE JESÚS (1,1-24. 2,1-23)
Mateu tracta
la infància de Jesús, fent molt poca referència al naixement.
Després de la Genealogia diu: El naixement de Jesús el Messies fou d’aquesta
manera, i continua presentant-nos amb detall, com va ser la Concepció de Jesús en Maria per obra de
l’Esperit Sant, seguint immediatament amb tota la problemàtica que la
situació va plantejar al just Josep, i la solució que li aportà l’àngel durant
el somni.
Seguidament,
narra amb ple estil midràixic, la llarga aventura dels savis o mags que reconeixen
a Jesús com a rei Messies (la primera Epifania).
Mateu
comença el midraix amb aquestes breus paraules: “Després que Jesús va néixer a Betlem de Judea...”
Aquesta
curta frase, és l’únic testimoni que Mateu dóna del fet concret del naixement
de Jesús pròpiament dit.
Però per
petita que sigui aquesta referència, és el primer testimoni escrit que tenim
del naixement de Jesús a Betlem ja que Marc, el primer evangelista, no diu res
de la infància de Jesús.
Així que
Mateu ens fa conèixer l’existència d’una tradició anterior a tots els evangelis
sobre aquest fet.
Per un altre
cantó, Mateu ens vol fer veure que en tot aquest misteri que celebrem pel
Nadal, el més fonamental no és el Naixement, sinó la Concepció en Maria del
Fill de Déu. El naixement no implica una intervenció divina directe en el ritme
de la natura com sí que ho és en la Concepció o Encarnació en el si de Maria.
L’evangelista
Lluc tindrà especial interès a narrar els dos esdeveniments i a situar la
primera Epifania en l’adoració dels pastors. Mateu ho situa tot en la seva
narració midràixica de la manifestació universal de Jesús a tots els homes del
món, i la rebuda que Jesús troba per part dels estaments oficials del poble
jueu en contrast amb el que rep dels savis i justos de tot el món i sempre.
EL MIDRAIX DE L’ADORACIÓ DELS
MAGS
En les
pàgines 10 i 11 del Calendari, posem unes notes sobre la naturalesa i la tècnica
de l’estil literari del midraix.
Mateu vol
remarcar que l’Infant que neix, no és únicament el Messies del poble jueu, sinó
el Messies-Salvador de tots els pobles i persones del món i de la història.
Per a tot
això ens presenta uns savis o mags d’Orient dient: Hem vist sortir la seva estrella, i venim a adorar-lo. En l’època de
Mateu, els jueus interpretaven amb aquest sentit la profecia de Balaam que va
dir en el llibre dels Nombres (24,17):
“El veig venir, però no pas ara,
el contemplo, però no és a prop: surt de Jacob una estrella, s’aixeca un ceptre
a Israel”.
Mateu presenta com en Jesús
s’acompleix la profecia. Apareix l’estrella i els savis la capten i la
segueixen (fan Epifania).
Els savis o
mags d’Orient, eren en aquella època a Israel la imatge d’uns personatges que
es dedicaven a descobrir el sentit dels signes estel·lars, com una mena
d’astròlegs precientífics. D’aquesta manera Mateu ens mostra quina és l’actitud
que cal tenir i alimentar per ser capaços de copsar (= veure més enllà dels
sentits. Fer Epifania).
Seguint
l’estel arriben a Jerusalem, capital i símbol del judaisme. I aquí l’estel
s’apaga. No es veu cap signe que mostri que la ciutat celebri el naixement d’un
nou rei. Mateu ens diu que el judaisme ha esdevingut incapaç de produir
Epifania.
La presència
d’uns savis buscant el rei infant nounat, sorprèn a tota la ciutat i de manera
especial el rei Herodes. El judaisme oficial no és capaç de donar testimoni del
Messies.
L’ignorant Herodes,
convoca els sacerdots i els mestres de la Llei, símbols del judaisme
supervivent en la gran crisi, i consultant les Escriptures diuen: A Betlem, de Judea. Així ho ha escrit el
profeta: I tu Betlem terra de Judà, no ets de cap manera la més petita de les
principals viles de Judà, perquè de tu sortirà un príncep que pasturarà Israel,
el meu poble.
Degudament
informat, el rei Herodes, convoca els savis i els envia a Betlem amb aquesta dissimulada
i cruel missió: Aneu i informeu amb
exactitud d’aquest infant, i quan
l’haureu trobat feu-m’ho saber, perquè jo també pugui anar a adorar-lo.
Mateu ens
presenta de la manera més crua, la recepció que Jesús troba des del primer moment:
el rebuig criminal dels representants del poble jueu.
Mateu ens
vol remarcar que aquesta maldat humana, no frena la generositat amorosa de Déu,
sinó que en sortir de Jerusalem, els mags van veure de nou l’estel que els conduí
directament fins a la casa on vivien el
nen amb Maria la seva mare.
Els mags es prostraren a terra i
el van adorar. Després van obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or,
encens i mirra. Reconeixent (fent
Epifania) la Reialesa, la Divinitat, i la Humanitat de Jesús.
Mateu acaba
el midraix, arrodonint la narració dels savis d’Orient que representen a tots
els humans que busquen i segueixen la Veritat i l’Amor (l’estel del Messies),
amb la tràgica narració del resultat de les actituds ferotges que l’orgull del
poder genera en el cor de molts homes i generen desgràcies de tota mena. Així
com les intervencions providents de Déu per complir els seus plans.
L’àngel
avisa els savis que retornin al seu país per un altre camí. Avisa a Josep del
perill i li mana que prengui l’Infant i la seva mare i fugin a Egipte, fins que
passi el perill.
Però el poder
que genera el pecat en el cor dels malvats, no s’apaivaga amb solucions
raonables. Ha de destruir el súbdit. La malícia moral multiplica fins a
l’inaudit els resultats dels conflictes.
L’Infant que ha nascut serà el
lluitador incansable contra la font de tot el mal veritable: el Pecat.
Mateu ens
posa, per reflexionar sobre tot això, la cita de la profecia de Jeremies (31,15
) “A Ramà se sent un crit, un plany, un plor
amarg. És Raquel que plora els seus fills, i no vol que la consolin, perquè els
seus fills ja no hi són”.
Els
resultats de les lluites alimentades pel pecat: el mal moral de tot ordre, no s’acaba en les víctimes contra les que el malvat conscientment vol destruir,
sinó que s’estén a molts altres innocents.
Mateu acaba
la seva narració amb una breu referència al retorn de la sagrada família a
Israel.
Guiat per
indicacions divines d’àngels i somnis, i també per la seva prudència en interpretar
els signes de les situacions, Josep va establir-se amb Maria i Jesús a Natzaret
de Galilea. També aquí Mateu hi veu el compliment d’una profecia.
Es veu ben
clar, que l’interès de Mateu no és desvalorar la importància del fet del
naixement, sinó de veure precisament en el NAIXEMENT, el punt culminant de la “vinguda“ del Messies entre nosaltres.
És el moment en què, el qui “ha de venir” ja
és aquí entre nosaltres. El moment en què es produeix l’Epifania, que
s’anirà desenvolupant fins a la Pasqua.
El poder del Pecat sobre els cors
dels humans, omple el món de sofriment i mort cruel i inútil. Però la Fe dels
seguidors de Jesús serà capaç de veure el sentit i l’energia de la presència
activa del Messies entre nosaltres: TOT SERÀ EPIFANIA!
EL TESTIMONI DE JOAN
Tot
aquest missatge de Mateu, és confirmat
amb un altre llenguatge per l’evangelista Joan en el Pròleg del seu Evangeli (1,1
– 18):
- Al
principi era el qui és la Paraula. La Paraula estava en Déu...
- En ell hi havia la Vida, i la Vida era la
Llum dels homes...
- La Llum resplendeix en la foscor, i la
foscor no pot ofegar-la...
- Existia el que és la Llum veritable, el qui
ve al món i il·lumina tots els homes...
- Ha vingut a casa seva i els seus no l’han
acollit...
- El qui era la Paraula s’ha fet home (sarx = carn)
(Concepció, Encarnació)...
- I ha habitat entre nosaltres (Naixement)...
- Hem contemplat la seva glòria... ple de
gràcia i veritat (Epifania de Jesús)
- A Déu, ningú no l’ha vist mai: el seu Fill
únic, que és Déu i està en el si del Pare, és qui l’ha revelat. (Jesús,
Epifania de Déu).
La reflexió teològica de Joan, ens dóna el
sentit veritable de la narració midràixica de Mateu, sobre el conflicte entre
el rei Herodes i l’Infant Jesús.
Joan ens ho presenta amb el
símbol de la lluita entre la Llum i la Tenebra.
Per Joan, Jesús,
és el Fill de Déu, que té la Vida del Pare en plenitud, i en la seva vinguda al
món, la comunica a tots els humans.
Molts dels
humans han caigut sota el domini del Pecat i s’ha introduït en el món la
Tenebra, que no solament rebutja la Llum,
sinó que la vol apagar.
Però Déu vol
salvar el món i la humanitat, i envia el Fill al món, perquè esdevingui home
entre els homes, Llum en la Tenebra. Fins i tot el poble on ha esdevingut home (Israel)
l’ha rebutjat. Herodes vol matar Jesús.
Aquesta
lluita entre Herodes i Jesús, és símbol de la lluita constant entre la Llum i
la Tenebra
Tota la vida
humana de Jesús culminada en la creu va realitzar-se dintre aquesta lluita. Va
morir, sota el poder de Ponç Pilat, però ja va començar sota el poder d’Herodes
i el poder de l’emperador romà, que amb el seu edicte universal va obligar
Josep i Maria a sortir de casa i anar a empadronar-se a Betlem obligant Jesús a
néixer a la intempèrie com ens testifica l’evangelista Lluc (2,1 – 7)
Jesús, que neix, viu i mort, com
a víctima del poder, és la gran Epifania de Déu.
A DÉU NINGÚ NO L’HA VIST MAI: EL
SEU FILL ÚNIC, QUE ÉS DÉU I ESTÀ EN EL SI DEL PARE ÉS QUI L’HA REVELAT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada