15 de novembre 2011

Assemblea Sant Ildefons Octubre 2011: Mn.Rius Camps

En l’assemblea del mes d’Octubre, Mossèn Rius Camps, biblista i teòleg ens va parlar de la seva interpretació de l’Evangeli de Lluc partint del Còdex Beza, un manuscrit primitiu de la Bíblia escrit al s V i anomenat així, pel nom del seu descobridor Théodore de Bèze, humanista i teòleg francès, erudit del Nou Testament que va viure a l'època de Joan Calví, de qui en fou soci i successor. Théodore de Bèze, afirmà que el còdex es va trobar al monestir de "Sant Ireneu" a Lió (França), després del saqueig de la ciutat per part dels hugonots.

Josep Rius Camps i Jenny Read-Heimerdinger de la Universitat de Gal.les van escriure el llibre ‘Demostració a Teòfil’ (Ed. Fragmenta) on descriuen els principals fets que es poden interpretar en base a aquest nou document que donen un gir molt diferent a una sèrie de situacions de la vida de Jesús respecte a la traducció que fins ara hem tingut dels textos dels evangelis.

Lluc era un jueu ‘de cap a peus’, possiblement seguidor de Pau i amb una educació superior. Parlava grec i era proper a la diàspora. Possiblement els membres de la seva comunitat van ser dels que van entendre millor a Jesús respecte als altres grups de deixebles. Teòfil, la persona a la que Lluc dirigeix el seu escrit de l’Evangeli, podria ser parent de Caifàs, fill d’Anaàs i Sum Sacerdot després de la mort de Jesús.

És un personatge que es documenta molt bé al voltant dels fets i la figura de Jesús, una vegada mort, en recerca de la veritat sobre el Messies. Se sent en part responsable de la situació creada per la mort de Jesús i vol esbrinar què hi ha darrera la figura de Jesús. Alguns historiadors diuen que Teòfil podria haver estat destituït de la seva posició per ser massa favorable als cristians.


El document té dos llibres, el primer sobre la persona de Jesucrist i el segon sobre la Resurrecció i el seguiment de Felip, Pau i Pere que representen els diferents estaments entre els jueus : els d’origen grec, fariseu i hebreu, un reflex de la composició de les primeres comunitats plenes de tensions i contrastos.

Alguns dels elements significatius que es deriven del Còdex Beza i que Rius Camps va destacar són :

• A Jesús molt poca gent el va entendre, gairebé ni els seus deixebles i aquest va ser el seu gran fracàs. Només algunes dones i pocs dels seus deixebles van ser capaços de veure el missatge i la divinitat darrera la figura d’un home tant especial com era Jesús

• Tal com també diu l’Evangeli de Joan, Lluc a través del Còdex Beza diu que el judici final no existeix. Jesús ha vingut a salvar als homes i la seva mort constitueix la reconciliació de Déu amb els homes sempre que aquests l’acceptin. No hi haurà bons ni dolents al final ni hi haurà judici que els separi. Per Jesús tots som homes nous

• La Resurrecció de Jesús és un procés de transformació completament nou, total, mai conegut i mai repetit. Un fet i una situació cabdal que pocs van poder entendre en el seu moment. És el fet que tot ho canvia en la història.

La línia que Rius Camps ha començat a traçar amb aquesta nova interpretació comença ara a ser debatuda i acceptada en els fòrums d’experts i biblistes però caldran generacions per a poder acceptar aquesta nova visió sobre Jesús. Properament el mateix Rius Camps publicarà un nou llibre en format de diari (Diari a Teòfil) on tots aquests fets s’exposaran en forma de relat, per fer-lo més assequible a un major nombre de persones interessades.

Recordem que Mossèn Rius Camps dirigeix unes sessions de Reflexió bíblica a Sant Ildefons cada mes en que tothom que estigui interessat hi pot participar.