Encara que vàrem celebrar la litúrgia del diumenge, no oblidem que el 8 de setembre és també la festa de la Nativitat de Maria, coneguda popularment com la festa de les “Marededeus trobades”. Felicitem totes les persones, que celebre el seu sant. I reproduïm fragments de l’homilia que el P. Manel Gasch i Huriós, Abat de Montserrat, pronuncià al Monestir en ocasió de la festa d’avui, l’any 2022
Avui
celebrem la nativitat de la Mare de Déu. Celebrar un naixement és
una qüestió molt humana. El naixement ens col·loca en una família,
en una tradició, portem un nom que ens posen quan naixem i que ens
identifica. I que normalment no el canviem i, si ho fem, com alguns
monjos, és per significar, precisament, un gran canvi en la vida. En
el cas de Santa Maria el seu naixement la identifica com una filla
d’Israel, el seu poble, una fidel senzilla, amb cap aparença
exterior de ser destinada a la missió que va acomplir. Tenim doncs
en la solemnitat d’avui, una primera realitat molt concreta. La
memòria de la dona, de Maria de Natzaret.
Totes
les festes litúrgiques de la Mare de Déu que commemoren la seva
Nativitat durant l’any: avui, vuit de setembre; la Immaculada
Concepció, el vuit de desembre; la seva Maternitat sobre tota
l’Església, el primer de gener; i, finalment, la seva assumpció
al cel, que celebràvem fa tres setmanes el quinze d’agost, són
totes elles festes que només es comprenen si les posem amb relació
a Jesucrist.
Aquesta
mateixa festa de la Nativitat de la Mare de Déu, també ens en
revela una altra realitat. Del dia d’avui també en diem, almenys a
casa nostra, la festa de les marededeus trobades. Avui és la festa
d’aquelles advocacions en les quals la tradició parla d’una
imatge trobada com Núria, Meritxell, Queralt, Claustre,
Cinta i moltes de les que trobareu al nostre camí dels Degotalls.
També era la festa de la Mare de Déu de Montserrat, fins que el
1881 es va instituir la solemnitat pròpia del 27 d’abril.
De
la filla d’Israel, de Maria de Natzaret passem doncs a la Mare que
cada terra es fa seva, que tants i tants llocs acullen. Gairebé
diria que la terra s’ofereix a Déu per acollir Santa Maria.
Fixeu-vos que la mare de Déu porta el nom del lloc. És realment la
geografia concreta que queda presa per Déu, per recordar
l’encarnació del seu Fill. Recordo que una vegada per Nadal quan
fèiem el pessebre, no vam posar cap cova i un monjo em va dir, falta
la cova perquè és el signe de la terra que com Maria, acull la
paraula de Déu i fa néixer el Salvador. L’explicació que Santa
Maria prengui un nom en cada lloc és precisament el de la fe
cristiana estesa i arrelada en cada racó de la terra. Però, no és
ella que es multiplica. És el Crist únic de la qual és mare que la
fa tan universal i tan catòlica, que essent sempre l’única Mare
de Déu, esdevé un fruit de cada lloc, per l’evangelització
que ha portat el nom de Déu a tot arreu. Aquesta dinàmica
és doble. No només oferim nosaltres a Déu la terra i el lloc, que,
de fet, ja hem rebut d’ell, sinó que Déu també ve per aquesta
presència de Santa Maria a voler ser en tota cultura, en tota
llengua i a donar-los-hi el valor més gran que puguin tenir. Potser
els catalans i les catalanes podríem tenir molt present i donar
gràcies pel do de la presència de Déu en tants i tants santuaris,
que des del punt de vista de la fe, són signe del seu amor per
nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada