14 de gener 2024

Reflexions a la Paraula de Déu

Déu es vol fer trobadís

Lectura del primer llibre de Samuel:

En aquell temps Samuel, que encara era un noi, dormia en el santuari del Senyor, on hi havia l’arca de Déu. El Senyor el cridà, i Samuel respongué: «Aquí em teniu». Corregué cap a Elí i li digué: «He sentit que em cridàveu. Aquí em teniu». Elí replicà «No t’he cridat pas. Ves-te’n a dormir». I el noi se n’anà a dormir”. I va insistir una, dues, tres, quatre, vegades, fins que finalment respongué: «Parla, Senyor, que el teu servent escolta».

El Salm ens diu:

“Em tancava, doncs, en silenci, callava sense profit; el meu turment s’exacerbava, el cor em cremava dintre meu. Però , després que hi he pensat, s’ha encès un foc i ha parlat la meva llengua”. Era Déu que el cridava.

Sant Pau ens diu:

“¿No sabeu que els vostres cossos són el santuari de l’Esperit Sant que heu rebut de Déu i que resideix en vosaltres? Déu us ha adquirit a un preu molt alt: glorifiqueu-lo en el vostre cos”. Sant Pau ens vol fer entendre que el nostre cos es troba fent de casa a l’Esperit Sant.                

L’Evangeli, segons el Còdex Beza, explica: “Jesús es girà i, en veure que el seguien, els diu: «Què busqueu?». Ells li digueren: «Rabbí (que vol dir ‘mestre’), on habites? ». Els diu: «Veniu i veureu». Hi anaren, doncs, i veieren on habitava i es quedaren amb ell el dia aquell.”

Nosaltres, com els primers deixebles que van anar amb Jesús i que van viure amb Ell, l’hem de seguir i de mica en mica el coneixerem i l’entendrem. Demanem-li cada dia allò que busquem.

Les lectures d’aquest diumenge ens parlen que Déu es vol fer trobadís. On el trobarem, doncs? El trobarem en l’estimació i el perdó: un perdó que no serà mai fruit de la indiferència, sinó fruit de la pròpia transformació personal.

Estimar és acollir l’amor que per l’Esperit Sant habita en nosaltres, i fer-lo fructificar fent el bé, ajudant els més necessitats, aquells que passen gana, els assedegats, els forasters, els despullats, els malalts, els presoners i tants altres.

Pere Rius