26 d’abril 2023

Fa 60 anys Joan XXIII va publicar l’encíclica Pacem in Terris

El passat dia 11 d’abril es van complir  60 anys de la publicació de l'encíclica Pacem in Terris, del papa sant Joan XXIII, ja aleshores mortalment malalt. Es tractava de la vuitena del seu pontificat i la que resultaria ser la darrera.

La seva creació i publicació va tenir lloc en un període molt difícil de la història recent, ja que menys de mig any abans -l'octubre de 1962- el món es trobava al llindar d'una nova guerra o, si més no, d'un gran conflicte armat, després de la instal·lació per part dels soviètics, i durant molt de temps, de míssils de gran abast a l’illa de Cuba, dirigits cap als Estats Units. 

El papa Roncalli va tenir un paper important a l’hora de calmar aquesta tensió i van ser aquests esdeveniments els que van jugar un paper important en la creació de l'encíclica. 

Va ser el primer document papal d'aquest rang, adreçat no només -com solia ser- "als bisbes, clergues i fidels laics de l'Església Catòlica", sinó també "a totes les persones de bona voluntat a tot el món". Aquest enfocament només va donar a l'encíclica un rang i un lloc especial entre altres documents del Vaticà.

A més, les circumstàncies de la seva firma van ser insòlites -tot i que hi figura la data de l'11 d'abril, de fet, el sant pare la va signar dos dies abans i en presència de càmeres de televisió i nombrosos fotògrafs-. Va ser un allunyament dels costums anteriors, no només del Vaticà, i va donar a tot plegat una dimensió global. Una resposta similar va rebre la pròpia encíclica, la qual des d'un principi va suscitar gran interès a tot el món, no només en els cercles catòlics.

El document començava amb aquestes paraules: "La pau a la terra (Pacem in Terris), que tots els homes i dones de tots els temps han desitjat amb tant fervor, només es pot construir i conservar mitjançant la fidel observança de l'ordre establert per Déu".

El Papa va desenvolupar el tema de la pau en les diverses dimensions, com l'ordre entre les persones, els drets i deures humans, les relacions entre els ciutadans i les autoritats de la comunitat política i entre els estats, així com la relació de les persones i les comunitats estatals amb la comunitat mundial. L'encíclica va acabar amb "directrius pastorals", sobre què fer en l’àmbit pastoral per assegurar la pau a la terra.

Al seu document, el Papa va rescatar els punts de vista teològics de pensadors, principalment francesos, com ara Pierre Teilhard de Chardin, Marie D. Chenu, Henri de Lubac. Va distingir els punts de vista filosòfics dels objectius econòmics, socials, culturals i polítics basats en els primers. Va reconèixer que tot home pot arribar a comprendre la necessitat del bé gràcies a la seva naturalesa creada per Déu i pot fer-la seguint regles generals de convivència que tothom pugui acceptar. Es va referir als pressupostos llibertaris de la democràcia civil, com el dret a la lliure iniciativa (propietat privada), al treball, i a la participació activa en la vida política. De la llei moral, Joan XXIII en va fer derivar el principi de la sobirania dels pobles. També va assenyalar que les societats contemporànies són pluralistes i, en conseqüència, poden ser laiques, i que la situació del món actual imposa a totes les persones l'obligació de viure i cooperar en harmonia, i de resoldre els conflictes i els malentesos mitjançant negociacions i compromisos raonables. 

Va destacar que la pau a la terra és possible sempre que tots els estats cooperin, amb base als principis següents: 1) les persones són iguals i tenen drets inseparables de la dignitat humana; 2) les societats són iguals en la seva dignitat natural, i d'aquesta igualtat deriva el dret de cada comunitat a l'existència, al seu desenvolupament i al respecte degut. L'encíclica es va convertir en un dels fonaments doctrinals del Concili Vaticà II, iniciat menys de mig any abans i, en particular, de la constitució pastoral Gaudium et spes sobre l'Església al món modern, adoptada en aquesta trobada.

El fruit dels pensaments del papa Roncalli va despertar immediatament un enorme, i generalment amistós, interès a tot el món. Cal recordar que en aquell moment estava dividit en, per dir-ho simplement, l'Occident capitalista i l'Orient comunista i el Tercer Món, i els països designats així tendien molt sovint a un d'aquests dos pols. Tot aquest vast espai ideològic i polític va ocupar moltes pàgines del nou document.

 

                                                           Ciutat del Vaticà