14 de gener 2025

Homilia de Nadal de Mn. Josep M. Jubany

Amics,

Molt bon Nadal!

Hem escoltat a l’evangeli: Mentre eren allà es van complir els dies i va néixer el seu fill, el primogènit. Ella l'embolcallà i el posà en una menjadora, perquè no havien trobat lloc a l'hostal. Impressiona l’austeritat de paraules i la senzillesa de la narració amb què rebem notícia del naixement del Messies. Impressiona, perquè en un relat tan senzill se’ns diuen fets tan sorprenents com que L’Emmanuel, Déu amb nosaltres, neix enmig de la indiferència de tothom, és reclinat en una menjadora, allà on posa el farratge per als animals, i això passa a l’extraradi del poble de Betlem, segurament una cova, perquè no havien trobat lloc a l’hostal.

Diguem-ho ja d’entrada, aquesta narració només la podrem entendre si la rebem amb un cor net, amb la senzillesa dels petits, amb una mirada que s’emociona davant del gran miracle de la vida que significa el naixement d’un infant, i revifant la petita, i a la vegada gran, virtut de l’esperança. Als savis i poderosos els és amagat el missatge, només és revelat als petits i senzills.

Poderosos ho eren els governants, Cèsar August, Quirini, governador de Síria, el tetrarca Herodes; savis ho eren els escribes i mestres de la llei; rics, els grans terratinents i els que s’enriquien amb el cobrament d’impostos, explotant els més febles. A aquests savis, poderosos, rics, els va ser amagat tot el que succeí en una cova de Betlem, i, en canvi, va ser revelat als petits, senzills i feréstecs pastors que vetllaven guardant de nit el seu ramat. Foren ells els qui entengueren allò que els anunciaven uns àngels, essent capaços de descobrir en la petitesa i fragilitat d’un infant en bolquers, el que era, i és, ni més, ni menys, que el Déu amb nosaltres, el Messies, el fill de David.

En aquesta nit (dia) de Nadal contagiem-nos de la senzillesa dels pastors, emocionem-nos amb el càntic dels àngels, aprenguem de la mirada neta i ingènua dels petits, i amb aquestes actituds tornem a llegir l’evangeli que acabem de proclamar. Llegim-lo com si fos la primera vegada, ja que hi ha el perill, ben cert, que de tan conegut deixi de sorprendre’ns o que rebem la narració, com quan escoltem alguns dels contes o rondalles que ens explicaven de petits. El naixement del Messies i totes les circumstàncies en què va tenir lloc, no és la narració d’una representació dels Pastorets, per entranyable que siguin els Pastorets.

Enguany celebrem el 75è aniversari de la fundació de la nostra parròquia de Sant Ildefons, el Consell pastoral va escollir com a lema d’aquest aniversari: “Mirada agraïda al passat, per viure el present i projectar-se cap al futur”. Em sembla oportú fer servir la metodologia que expressa aquest lema per valorar el que fou el primer Nadal, com l’hem de viure avui, i com ens projecta cap al futur.

Mirada agraïda al passat”.  Les primeres gràcies a Déu, no pot ser d’altra manera, el qual, mostrant-se ple d’amor, “envià el seu Fill, nascut d’una dona, nascut sota la Llei, perquè rescatés els qui vivíem sota la Llei i rebéssim la condició de fills, ja que. Ell, que era de condició divina, no es volgué guardar gelosament la seva igualtat amb Déu, sinó que es va fer no res: prengué la condició de servent i es feu semblant als homes. Gràcies a l’encarnació de Déu, gràcies a Jesús fill de Maria, les esperances, joies, però també, les tristeses i angoixes dels homes, són també les esperances i joies de Déu. Ara entenem les paraules plenes d’admiració del salmista, i de l’autor de la carta als hebreus. Què és l’home, perquè te’n recordis? Què és un mortal, perquè el tinguis present? L’has posat un moment per sota dels àngels, l’has coronat de glòria i dignitat.

Gràcies a tots els personatges, coprotagonistes d’aquell primer Nadal.

Gràcies als pastors, perquè enmig de la negra nit, tingueren la finor d’esperit d’entendre el que uns àngels cantaven i es posaren en camí. No ho tenien fàcil, per a ells no sols era fosca la nit d’hivern, sinó que també hi havia molta penombra en el seu viure de cada dia; ells, com expliquen els historiadors, eren gent pobra, marginada i menystinguda, i, segons sembla, malcarats i violents. Com passa avui a tanta gent que viu als marges (poseu en aquest apartat, les persones sense llar, migrants que arriben en pasteres i malviuen sense papers, treballadors que no arriben a final de mes, malalts sense companyia i un llarg etcètera), ja havien renunciat a tenir futur; per a ells la paraula esperança no tenia cap significat. Malgrat tot, es posaren en camí. Ells, millor que ningú, simbolitzen el que Isaïes ens ha dit a la primera lectura: El poble que avançava a les fosques ha vist una gran llum, una llum resplendeix per als qui vivien al país tenebrós.

Gràcies als pastors, ja que ells ens testimonien que la veritable llum, la que ens il·lumina en la nostra vida, no es troba en les estances de rics palaus, ni tampoc en el culte ritual i buit del temple de Jerusalem, sinó en un lloc paupèrrim, refugi d’animals. Gràcies als pastors, sabem que Déu es mostra a la humanitat en un nen, que no té llit i s’està en una menjadora, i que el seu vestit són uns simples bolquers. No ens ho diu l’evangelista, però podem pensar que quan els pastors trobaren el nen, els va infondre tendresa i somriures d’alegria. A partir d’aquell moment, per a ells Déu ja no era l’Omnipotent, el Totpoderós, sinó el Déu de la misericòrdia, de la compassió, de la tendresa.

Gràcies als àngels. En un poble, Betlem, que es trobava dominat per la força de les armes dels soldats de l’Imperi Romà i per guardes d’Herodes, tan ben descrites a la primera lectura d’Isaïes: “Les botes dels soldats que marquen el pas i els mantells rebolcats en la sang” . Els àngels canten: Glòria a Déu a dalt del cel, i a la terra pau als homes que estima el Senyor; els àngels canten que la guerra, la violència, l’extorsió, no són la voluntat de Déu. Ja que la glòria de Déu és que l’home visqui. Que l’home, qualsevol home o dona, independentment del seu origen, parla, condició social, visqui, i visqui en pau. En pau amb ell mateix, en pau amb els altres, reconciliat amb els enemics.

Gràcies a Josep. El seu testimoni d’home just, sobresurt enmig d’un món ple de xafarderies, i comentaris malintencionats, ell es manté íntegre, fidel al seu amor a Maria, es fia de Déu, i ens ensenya que en la vida de cadascú, Déu ens confia una missió. A Josep, la de ser el pare de Jesús.

I en aquest capítol de gràcies no podem oblidar els mags, els innocents, però ja en parlarem el dia dels Innocents i el dia de la festa dels Reis.

I gràcies a Maria. En la seva persona es reuneix, la pobresa de la seva virginitat, la fidelitat a Déu acceptant la missió que Déu li va proposar, ensenyant-nos a pregar i a meditar, guardant totes aquestes coses en el seu cor.

I encara que sembli estrany, en aquesta mirada agraïda cap al primer Nadal, també han de ser objecte del nostre agraïment personatges que tingueren actituds negatives i de rebuig envers l’Infant de Betlem. Personatges com els qui, pels motius que sigui, trobaren excuses per no acollir Jesús a l’hostal.

També, Herodes i la ciutat de Jerusalem que, com ens diu l’evangelista Mateu, Quan el rei Herodes ho va saber, [el naixement del Messies per boca dels mags] es va contorbar, i amb ell tot Jerusalem.  Els donem gràcies, ja que hi veiem representat tot el que nosaltres no hem de ser. En el cas d’Herodes, l’afany de poder, l’animadversió i l’odi als qui ens poden fer ombra, el menyspreu de la vida humana. En el cas dels escribes que escrutaren les escriptures antigues, no van saber interpretar el que veritablement els deia. No entengueren res per culpa de l’integrisme religiós, perquè en comptes de discernir els signes que Déu enviava per mitja de l’estrella, van preferir mirar-se el melic i van ser incapaços d’interpretar allò que Déu els deia amb l’estrella, perquè creguts de si mateixos ja s’havien fet un “déu” a la seva mida i aquest “déu” era rigor, llei, i no era tendresa i amor. La seva funesta forma d’actuar i de ser, ens ha de fer revisar, si nosaltres, a la nostra vida, tenim alguns trets d’aquests personatges.

I per acabar aquesta llarga mirada cap al passat, deixeu-me que, en nom de tots els que aquest Nadal del 2024 formem part de la comunitat de Sant Ildefons, doni gràcies a tots aquells i aquelles que, al llarg d’aquests 75 anys, han celebrat Nadal entre nosaltres i ara ja es troben en la plenitud de l’amor de Déu. Alguns els hem conegut, d’altres n’hem sentit parlar, d’altres els seus noms ens són desconeguts. Tant se val, gràcies a ells la nostra comunitat ha cantat cada any a les misses de Nadal, el Glòria dels àngels. Molts han estat pares i avis en la nostra fe. Nosaltres som aquí, perquè ells hi foren abans. Ara entenem, una mica més, les paraules de Maria en el Magnificat, el seu amor s’estén de generació en generació.

El lema d’aquest aniversari dels 75 anys, continua dient. “Per viure el present”.

En aquests dies de pas del 2024 al 2025, ens adonem que al llarg de la nostra vida hem celebrat molts dies de Nadal, però hem interioritzat molt poc el seu ric missatge. Malgrat que arreu se’ns diu que és Nadal i proliferen les frases boniques en les nostres felicitacions que parlen de pau, d’amor, de

joia, en el nostre món hi ha guerra, violències, i molta tristesa. Encara que a les nostres felicitacions hi apareixen bonics gravats on hi ha representada la figura d’un Nen Jesús, mig nu, a l’interior d’una cova, aquests dibuixos no ens han servit de revulsiu, i el primer problema de la ciutat de Barcelona és l’habitatge. I continuem l’antic costum de criticar d’incompetència als qui manen, i som incapaços d’adonar-nos que també nosaltres pensem amb idees, parlem amb paraules i fem accions que no sols no ajuden a millorar la nostra societat, sinó que la fan menys justa, i no la fan amablement humana.

Preguem, treballem, per tal que aquest Nadal del 2024 sigui una ocasió perquè tots acollim el que tan bellament ens diu la profecia d’Isaïes. Ens ha nascut un noi, ens ha estat donat un fill que porta a l'espatlla la insígnia de príncep. Déu li ha posat aquest nom: Conseller-prodigiós, Déu-heroi, Pare-per-sempre, Príncep-de-pau. Preguem perquè aquest noi, que va néixer fa més de dos mil anys, neixi en els nostres cors, en les nostres famílies, a les nostres feines. Que aquest noi, el Príncep de la Pau, estigui present enmig dels exèrcits i entre les bombes que maten i destrossen vides humanes. Aquest noi, com diu l’oracle d’Isaïes, alliberarà a petits, trossejarà el jou que els pesava, la barra que duia a l'espatlla i l'agulló del qui l'arriava; tot ho heu trossejat com en el dia de Madian. Les botes dels soldats que marquen el pas i els mantells rebolcats en la sang seran cremats i el foc els devorarà.

L’any 2025 ens disposem a celebrar un any jubilar dedicat a l’esperança. Estem celebrant els 75 anys de la nostra comunitat. Ens hem emocionat veient les grans mostres de solidaritat amb motiu de la DANA, cada vegada són més el qui van adquirint hàbits de vida que afavoreixen la preservació de la natura i la cura de la casa comuna, i, malgrat nombroses reticències, per a molts són motiu de joia els missatges renovadors del papa Francesc.

Hem de viure amb esperança el present; el Papa ens recorda, amb motiu del jubileu, les paraules de Sant Pau: “l’esperança no defrauda”. És cert, l’esperança no defrauda, però nosaltres tampoc podem defraudar a tots els qui ens han precedit en aquests 75 anys. Què ens demana el present? Que com els pastors i els mags ens posem en camí, sense por.

I projectar-nos cap al futur.

El futur està per fer, però sí que sabem que, si som fidels al Nadal del passat, si l’actualitzem en el present, junts anirem sortint de la fosca i veurem una gran llum. No fem camí sols, Jesús, l’Emmanuel, Déu amb nosaltres, fa camí al costat nostre.

Amics, amigues

Bon Nadal