El misteri de la presència (sacramental)- Trobada 10-12-2024
Introducció.-
En un intent de posar al dia la nostra
fe, en el capítol anterior hem fet una ullada –ràpida i una xic
superficial- sobre la realitat de les nostres societats occidentals.
No perquè aquestes siguin més importants, encara que alguns així
ho creguin, sinó perquè de les altres (les societats orientals, les
africanes, les asiàtiques, les dels pobles originals d’Amèrica
del Sud, etc.) ens fa por dir-ne res, senzillament perquè no les
coneixem prou, per no dir que no les coneixem gens, malgrat que tots
els instruments virtuals al nostre abast ens les podrien fer
presents. En el present capítol, l’exposició ens vol fer
reflexionar justament sobre determinats tipus de presències reals,
perquè encara que nosaltres estem habituats a fixar-nos bàsicament
en aquelles realitats físiques que copsem per mitjà dels nostres
sentits corporals, n’hi ha d’altres que també són reals si bé
les copsem d’una manera diferent. En aquest sentit podríem parlar
de presències virtuals, presències a través d’imatges,
presències a través de l’art, presències sacramentals. Totes
aquestes presències les hauríem de considerar també com diferents
maneres de mirar i/o contemplar una mateixa realitat, i en aquest
sentit no són necessàriament excloents entre sí, sinó que estan
cridades a ser complementàries, perquè ens fan veure una mateixa
realitat des d’angles diferents i, en conseqüència, ens la fan
comprendre millor, de manera més perfecte. De entre totes aquestes
modalitats, en aquest capítol ens
aturarem a explicar la presència sacramental,
una presència que des de la fe no dubtem en afirmar que és real, si
bé misteriosa, punt a partir del qual moltes vegades ens excusem
d’aprofundir el sentit d’aquesta presència.
Una
manera d’observar i fer història.- Una
de les dificultats més grans amb les que ens trobem els humans és
la de definir les situacions i circumstàncies rellevants que
caracteritzen diferents moments històrics. Hi ha expressions en les
nostres llengües que fan referència a aquesta dificultat: “s’ha
de deixar passar el temps per a comprendre el que realment ha
passat”, “la història ho jutjarà”, “ara no és el moment de
jutjar; ja hi haurà temps per a fer-ho”; “el temps dona i treu
les raons”, “qualsevol temps passat fou millor”, etc. Si ens
fixem, en totes aquestes dites hi ha una desconfiança
en creure que la mera presència davant d’un fet concret sigui
suficient per poder-lo comprendre o per
poder-lo explicar. Això és així, perquè, en realitat, tots els
“testimonis”, és a dir, totes les persones que poden donar fe
d’un determinat succés, perquè hi eren i el van presenciar,
sempre estan condicionades per múltiples circumstàncies: el lloc,
la sensibilitat individual, l’ambient i l’entorn cultural, els
prejudicis personals o socials o de classe, els costums seculars i
arrelats, etc. Això ho podem constatar dia a dia quan, davant d’una
mateixa realitat o un mateix fet, no solament hi ha discrepàncies en
els relats que es fan, sinó que, fins i tot, es produeixen
enfrontaments personals. Però, en canvi, hi
ha esdeveniments del passat, que han marcat profundament la nostra
vida, que d’alguna manera sempre els tenim o els fem presents.
En
aquest sentit, és important en tot moment saber fugir i allunyar-se
de la immediatesa i la precipitació de voler valorar els fets, les
coses que passen i les persones que hi intervenen. Més enllà de
qualsevol opinió que podem tenir sobre un esdeveniment que ens toca
de prop, ens cal afirmar amb força la
vida, individual o social, que tenim i
de la qual en gaudim o patim ara, en aquest moment, en el present.
Això no és fugir d’estudi, ni fer deixadesa de responsabilitats a
l’hora de jutjar determinats fets, sinó que és anteposar
la nostra presència activa i dinàmica en aquells fets que estan al
nostre abast perquè ens són propers,
abans de jutjar-los i qualificar-los. És una manera d’estar en el
món, d’estar en societat, d’evitar enfrontaments i lluites
inútils, d’estabilitzar ansietats sobrevingudes o provocades, en
definitiva, es tracte de viure de forma
positiva i constructiva el nostre present amb tot allò que ens ha
fet ser el que som.
Aquesta
és la meva personal visió del què ens ensenya Jesús a través
dels diferents relats evangèlics. En els evangelis, amb la seva
particular manera de presentar-nos la persona de Jesús, no hi
trobarem gaires discursos abstractes, sinó que el més freqüent és
trobar-hi una manera de construir i
fomentar actituds concretes i pràctiques d’aproximació entre
persones. Els evangelis ens mostren una
autèntica “antropologia de la
proximitat”, com es diu avui, passant
per damunt de prejudicis o de judicis precipitats o de posicionaments
habituals sobre el significat de certes malalties, de notícies
desgraciades, sobre la posició social de les persones, de la seva
dedicació laboral i, fins i tot, passant per damunt de plantejaments
i prescripcions legals. És tota una
aposta per reafirmar i valorar la vida present,
la vida quotidiana, aquesta petita història en la qual, d’una
manera o altra, tots ens hi veiem implicats.
La
presència d’esdeveniments del passat.- Encara
que ens pugui semblar xocant, hi ha certes realitats o esdeveniments
del passat que, malgrat el temps ja les hagi deixat enrere, ens
continuen sent presents d’alguna manera. Cert que estem parlant de
situacions especials i particulars que poden ser llunyanes en el
temps, constatables en un determinat moment, però que avui, en el
nostre present, continuen tenint importància perquè d’una manera
o altra continuen marcant la nostra vida actual. Hi ha fets del
passat dels que nosaltres en vam ser testimonis o, potser, fins i
tot, en vam ser protagonistes i que, de tant en tant, ens assalten,
ens venen a la memòria. El record d’aquests moments viscuts de
prop deixaren un senyal profund en el nostre esperit, de manera que
quan la memòria, voluntàriament o per cas, ens els fa present,
tenen força suficient per causar-nos diferents tipus d’emocions o,
fins i tot, de pertorbar-nos. Sovint es tracta de naixements o morts
de persones que estimem o hem estimat, o de certs esdeveniments que
han omplert la nostra existència de felicitat o d’angoixa. En
aquests casos ens basta fer-ne memòria, tenir-ne un record per
commoure’ns.
Alguns
d’aquests fets, però, succeïren en temps molt llunyans, quan
nosaltres no hi érem, però que, així i tot, varen ser molt
importants i deixaren una empremta decisiva en la història i en
l’evolució d’un determinat poble. Es tracta d’esdeveniments
que els pobles volen recordar de generació en generació, perquè
saben que foren constitutius del seu caràcter, de la seva manera de
ser, i perquè, malgrat el transcurs dels anys, tingueren una força
i una influència que continuen sent presents avui. Dit d’una altra
manera, es tracta d’esdeveniments que transcendeixen l’espai i el
temps en que varen succeir. Tot sovint, per continuar mantenint viva
la seva memòria, els pobles que se senten concernits per aquells
fets construeixen monuments o realitzen accions commemoratives,
civils o religioses, amb la intenció de no oblidar-los i d’alguna
manera renovar-se en l’esperit que els originà. D’aquests
monuments o accions commemoratives en diem “Memorial”. El
“Memorial”, segons una accepció
del “Diccionari de la llengua catalana” (IEC), és
“una observança periòdica o
acció cultual com a signe per a preservar i fer present la memòria
d’una persona o d’un esdeveniment”.
Presència
i absència d’una mateixa realitat.- Seguint
el fil de la definició que acabem de donar, el
“memorial” és quelcom més que un
record, perquè es tracta d’una
institució simbòlica: una realitat que nosaltres, els humans,
construïm o realitzem amb coses sensibles (monuments materials,
desfilades militars, manifestacions reivindicatives, accions cultuals
reglades) que signifiquen, fan referència i “representen” (=
fer present d’una manera nova i diferent)
una realitat que materialment és absent.
Quan les cristians celebrem els
sagraments estem realitzant accions
cultuals, i ens servim de realitats
que ens són ordinàries i pròximes
en la nostra vida de cada dia (aigua, pa, vi, oli, paraules i
gestos), però que “representen”
realitats extraordinàries i
llunyanes en el temps. Els sagraments són sempre una misteriosa
combinació de presència i absència. Es tracta, doncs, d’una
presència real d'un fet originari, creatiu i irrepetible, però
físicament llunyà, físicament absent. Aquesta és la naturalesa de
la presència simbòlica que fa comprensible, encara que d’una
manera sempre imperfecta, la presència sacramental. Sant Tomàs
d’Aquino també ho va entendre d’aquesta manera quan afirmava que
“sacramenta sunt in genere signi”,
“els sagraments s’han d’entendre en la dimensió i perspectiva
del signe (símbol)”, una afirmació que els seus seguidors i la
reflexió teològica posterior la va passar per alt o li donà una
interpretació totalment esbiaixada.
Per
entendre el que estem dient només cal que parem atenció en la
persona de Jesús. D’ell ens parlen els evangelis com un home bo,
que sempre va fer el bé, amb paraules i amb fets extraordinaris que
acompanyaren les seves paraules. Però aquesta
persona visible i tangible de la que ens parlen els evangelis, en
realitat ens revela i ens descobreix qui és Déu,
quines són les seves principals característiques, unes
aproximacions, però, que sempre conserven una part velada,
misteriosa, indesxifrable. En aquest sentit afirmem
que Jesucrist és el sagrament de Déu.
Els cristians només arribem a Déu a través de la nostra fe en la
persona de Jesucrist. Ell és Déu fet carn. En definitiva, és la
carn de la nostra carn la que ens descobreix i revela qui és Déu.
És el Misteri de l’Encarnació, que
explica i al qual fan referència tots els sagraments de l’església.
Anton
Ramon Sastre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada