TROBADA 14 DE
MAIG
El testimoni de l’església avui
Es tractaria de prendre el pols a la situació actual de la nostra església, en concret de l’església
catòlica, de les comunitats cristianes catòliques més properes. No podem fer
ara un anàlisi profund de la situació, sinó que ens hem d’acontentar més aviat
en comentar quina és la percepció que nosaltres tenim d’aquesta situació en el
seu conjunt. Perquè tots, qui més qui menys, parlem amb persones que també
segueixen el Crist i amb elles hem compartit preocupacions i esperances, fent
referència a fets concrets que coneixem o que ens comenten. Avui, ens detindrem
en punts concrets que he escollit personalment per tal de centrar el diàleg,
però no hi ha cap inconvenient en estendre la nostra reflexió a molts altres
punts que poden ser també interessants i, si cal, podem trobar espai i temps
per a tractar-los.
Quan parlem de
“testimoni” no ens referim a una promulgació i formulació explícita de la
fe que professem i exhibir-ho davant dels “altres”, sinó que fem referència al
estil de vida que ens hem imposat, no sols ja individualment, sinó també com a
comunitat. Els diumenges ens apleguem per celebrar l’eucaristia i ho fem amb
una participació activa, però segurament ens adonem que col·lectivament no prenem cap decisió, ni cap resolució pràctica
per dur a terme, que pugui arribar a ser transcendent o significativa. Donar
testimoni no es tracta de si els “altres” se n’adonaran, sinó saber si som
capaços de passar de la celebració
litúrgica a un propòsit de praxis conjunta i comunitària, que tanmateix ens
impliqui també a prendre decisions personals compromeses.
1.
El discerniment: obertura als moviments del món
Estem immersos en aquest temps que en diem de Pasqua. Ja vam dir que a més de ser un
període important de reflexió i de renovació per a la comunitat cristiana, ens
l’hem de prendre com el temps limitat que
tenim per fer que el “Regne de Déu” es vagi fent realitat a la nostra
societat, dia a dia. No ni haurà més de temps. El Llibre de l’Apocalipsi, el
Llibre de la Revelació, ens ho diu amb claredat: aquest és el temps en que l’Esperit farà noves totes les coses.
Aquest Esperit és en els nostres cors, és el que ens fa de guia (“Paràclit”), el que ens dota de Saviesa, el que ens aproxima a la Veritat.
Parlar de “veritat” sempre ha estat problemàtic i
continua sent-ho. No és una cosa que es troba allà, en un lloc determinat,
objectivament fora de nosaltres, i que la podem agafar i apropiar-nos-la,
assimilar-la i ensenyar-la als “altres”.
La veritat, com tantes altres realitats no mesurables, forma part d’aquell
grup “d’utopies necessàries” tal com
algú les va definir. Es pot caminar sempre cap a la veritat, però s’equivoca
qui creu que ja l’ha aconseguida per sempre més. Per aquest motiu els dogmes, entesos
com a formulacions absolutes i immutables d’una idea, d’un concepte o d’un
determinat estil de vida, és un error paralitzant, perquè no ens deixa caminar,
és a dir, no ens permet anar més enllà d’on hem arribat. És una aturada en el
camí del progrés espiritual.
El nostre esperit, la nostra ànima, el nostre interior
ens empeny sempre a cercar alguna novetat o una excusa que ens permeti
comprendre millor com és el món, qui són els “altres” i també qui som nosaltres
mateixos. La persona que té saviesa d’esperit,
és una persona inquieta que no para de buscar, d’indagar, de mirar
atentament quins són els camins que el poden aproximar a tenir una comprensió
millor de totes les realitats que l’envolten. Per tant, la podríem definir com
una persona oberta als moviments i tendències del món, però, a més a més, amb capacitat d’analitzar-ne les
circumstàncies, favorables o negatives, que poden possibilitar o impedir un
creixement i maduració d’una determinada societat. A aquesta capacitat és la
que s’anomena discerniment.
2. Estructures
eclesials a revisar
En ple segle XXI són moltes les coses que l’església
cristiana hauria de revisar i veure si realment representen una manera vàlida i
clara de donar testimoni al món de la fe que professem. Tots nosaltres vivim en
un moment d’acceleració que no ens deixa gaire temps per a la reflexió, però
del que sí ens adonem és que tot canvia, que els costums de la societat, els
seus criteris, la manera de veure les coses, la seva manera de jutjar, la
manera de parlar, la manera de comunicar-nos, etc. han canviat i molt. Seria
estrany que la comunitat cristiana, a la que se li ha donat l’Esperit de Jesús
que l’ajuda a discernir “els signes dels
temps”, no hagués evolucionat també en tot allò que és propi de qualsevol
comunitat humana: la seva estructura, la seva comprensió de la realitat del
món, el seu llenguatge, les seves accions per dur a terme la missió que se li
confià.
a) La presència i protagonisme de les dones.- A ningú se li pot escapar que els moviments feministes a les cultures occidentals han alertat de
les grans diferències de les dones respecte als homes sobre l’estatus, les
possibilitats de realització personal, les oportunitats per poder influir en
les decisions i orientacions de la societat i també per poder dirigir
econòmica, tècnica, cultural i espiritualment empreses particulars o polítiques
socials. És evident també que el moviment feminista ha aconseguit en les
darreres dècades capgirar, poc a poc però de forma progressiva, aquestes
desproporcions, si bé les diferències continuïn sent notables, i més segons de
quins àmbits es tracti.
-Què succeeix en l’àmbit de l’església? Des de fa ja bastant de temps que s’està denunciant l’immobilisme de la
jerarquia eclesiàstica, particularment la de la església catòlica, per no obrir
a les dones les portes de la participació, de l’organització i de la direcció
de les diferents comunitats i institucions. Es continua esgrimint la tradició cristiana
com a fonament d’un immobilisme secular, però aquest és un trist i pobre
argument, que tanmateix té les seves arrels en situacions sociològiques de
temps passats, les quals es confonen amb una espècie de voluntat explícita de
Jesús, considerat el fundador de l’església. Una cosa són les estructures
actuals de la nostra església i una altra cosa és el moviment profètic de
Jesús. Les “estructures” tendeixen al immobilisme; els “moviments” són dinàmics
i tendeixen al canvi.
-Convé recordar: el Papa Francesc va nomenar com a subsecretària del Sínode
dels Bisbes a Nathalie Becquard: per primera
vegada, una persona laica té dret a vot. En una entrevista, de la que en trec
un extracte, va dir: “El Papa Francisco
pide claramente una presencia más incisiva de las mujeres. Con el nombramiento
de mujeres en puestos clave de la Curia pretende mostrar este camino. Francisco fue elegido para acompañar la necesaria reforma de la Iglesia. Esto implica tanto la conversión de las mentalidades como la reforma de
las estructuras […] ¿Podría ser éste el primer paso
hacia la ordenación de diaconisas, o hacia el sacerdocio femenino? La
propuesta elegida por el Papa Francisco es desconectar
el ejercicio de la autoridad de la ordenación. De
hecho, en los últimos años ha nombrado a mujeres y hombres laicos para puestos
que tradicionalmente eran ocupados por clérigos. Hay un desarrollo de la
corresponsabilidad de todos los bautizados en el gobierno eclesial, que no está
necesariamente ligado a la ordenación. La apertura del acolitado y del
lectorado a las mujeres refleja la creatividad para establecer
nuevos ministerios abiertos a las mujeres, a los laicos dentro de una Iglesia
totalmente ministerial. La cuestión primordial no es la
de la ordenación, sino ¿qué ministerios
necesita hoy la Iglesia para cumplir su misión de evangelización? Para
salir del clericalismo, identificado como un mal que puede facilitar el abuso
de poder y el abuso sexual, la Iglesia debe implementar la sinodalidad en todos
los niveles […].
-L’Assemblea
de la Comunitat de Sant Ildefons (15/04/2024) va examinar i es va fer ressò d’aquesta temàtica (vegeu-ne en full separat un extracte).
b) Noves formes de
família.- A moltes persones aquesta expressió el sembla només
una moda, encara que vulgui indicar una manera de convivència (o no) entre
persones, que poc o res té a veure amb la “família
tradicional”, tal com la família s’ha entès en la cultura occidental durant
centenars de segles. Al costat d’aquesta família, que continua sent amb
diferència la majoritària, n’hi ha altres d’entre les quals en destaquem dues:
la que s’anomena “família monoparental”
i la que formen persones del “mateix
gènere”. Actualment, la majoria dels Codis Civils dels estats occidentals,
encara que amb diferències de grau i d’extensió, reconeixen drets a aquests
matrimonis i a les persones que els constitueixen, equiparables als que tenen
les famílies tradicionals.
El fonament és l’amor o la voluntat de formar una unitat
de convivència entre persones. Aquestes
constitueixen la raó bàsica d’aquestes dues formes familiars, perquè només així
es respecte la llibertat plena de les persones i la lliure construcció del seu
respectiu futur.
Què en pensa i diu l’església? 1) El matrimoni cristià = Família amb aquestes característiques:
home-dona-fills-unitat-fidelitat à Sagrament. 2) Respecte a altres
formes: Si són creients à Benedicció (“benedicció” =/=
sagrament).
c)
Sacerdoci de la comunitat cristiana.- (Vegeu les paraules de na Becquard en vermell) (Vegeu
l’Exhortació Apostòlica Postsinodal “Estimada Amazònia”)
d) El llenguatge: proclamar
la presència del Regne amb la nostra vida i les nostres paraules. Cal una profunda renovació litúrgica: pregàries i rituals.
Anton Ramon Sastre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada