14 de febrer 2024

Quaresma: aprendre a parlar amb Déu i a fer silenci

La mort i la resurrecció de Jesús són per als cristians dos moments inseparables del diàleg que Déu ha intentat tenir sempre amb els homes. L’aparició de Jesús entre els homes ens descobreix que el nostre Déu és un Pare que té neguit per parlar amb els seus fills. Com qualsevol de nosaltres, Jesús, a mesura que els anys passaven, va prendre consciència de que la vida, aquesta fantàstica aventura humana, ha d’afrontar la mort. Jesús pregava, dejunava, fou temptat pel mal, cercava el què era millor per als homes, s’entretenia i parlava amb la gent que trobava, feia amics, va patir incomprensió, va ser perseguit i també va assimilar que havia de morir. Tota la vida de Jesús és la seva resposta al diàleg iniciat pel seu Pare amb ell i la seva mort és la seva darrera paraula en aquest diàleg. La Quaresma ens hauria de fer descobrir que el diàleg, iniciat per Déu en la persona de Jesús, avui continua amb nosaltres.

La Quaresma comença col·locant Jesús en el desert. La seva immensitat se’ns presenta com un espai simbòlic ambivalent. Allí és possible trobar-se amb les forces alliberadores dels déus, però també amb les forces demoníaques del mal, allí és possible tant la vida com la mort, els extrems de tensió més forts que podem experimentar els humans. Durant el temps de quaresma la litúrgia fa una invitació a totes les comunitats cristianes a reproduir l’experiència del desert, és a dir, a allunyar-nos un xic dels problemes quotidians i experimentar el silenci, l’aïllament i la soledat per poder reflexionar, amb serenor i sinceritat, sobre on ens trobem respecte a les exigències de l’evangeli i sobre quin és el camí que hem de seguir en el futur.

A la societat en la que vivim, el temps és una d’aquelles realitats que més s’ha transformat. El temps vola, el temps se’ns escapa, tenim la impressió que el temps existeix per sí mateix, que no és una realitat nostre, que és immaterial i incontrolable com ho pot ser el vent o el fred que sentim en sortir de casa. Però malgrat aquesta acceleració que el rellotge i la societat han imprès a la nostra vida, tots necessitem tenir “el nostre temps” per prendre consciència del què som o del què volem. Hauríem de cercar temps per a nosaltres i per als altres. Al llarg de la nostra vida, tots necessitem dels altres. Som éssers que hem nascut i hem crescut al costat dels altres. Necessitem la proximitat dels altres.

En temps de Quaresma, la preocupació pels altres i la pregària són actituds que ja entenem que no són cosa d’un moment o d’un temps determinat, sinó que han de ser una constant en la nostra vida. El dejuni, que només sembla consistir en un abstenir-se de menjar durant aquest temps, en una dimensió simbòlica és sobre tot una crida a la conversió, a una manera nova d’enfocar la vida. Quan parlem de vida no parlem només de la nostra vida humana, sinó que avui ens cal parlar de la vida de tot el planeta. Ens cal redimensionar el concepte de dejuni cap a un significat que ha de canviar els hàbits de viure als qual estem acostumats, particularment els dels països més rics. A tots ens cal adquirir una voluntat de portar una vida social més austera, més sòbria, més frugal i les comunitats cristianes hauríem de fer una reflexió urgent i compartida, per tal de posar en pràctica una nova manera d’estar en el món i ser testimonis d’una vida compromesa en favor de tota la humanitat.

 

Anton Ramon Sastre