16 d’abril 2023

Reflexions a la Paraula de Déu

Els cristians, diem que creiem en Crist. Però «creure en Crist» significa fer l’experiència, profundament humana, de «creure en una persona». Creure en allò que és i diu, confiar en ella, i, com més va, somriure i sentir-nos feliços quan pensem en ella... i estimar-la. És això el que diem i vivim quan parlem de la nostra fe en el Crist? I, com és possible tenir aquesta experiència, si al Crist no l’hem vist mai? Diem que fem aquesta experiència, fonamentada sobre l’experiència i la fe d’altres que ens han precedit.

Per això, si els altres només ens transmeten paraules i pensaments sobre Crist, la nostra fe normalment és lànguida, i potser buida i morta. Però, si hem vist, sentit, palpat vida en qui ens la comunicava, fàcilment desvetlla vida en nosaltres. Llavors, com diu Pere, arribem a estar  plens d’una alegria tan gran i gloriosa que no hi ha paraules per expressar-la (1 Pe. 1).

Essent una experiència de vida, la fe té una dimensió personal i subjectiva, basada sovint en els sentiments que desvetlla dins nostre. Però això té el perill que creguem no pas en el Crist, sinó en la imatge que ens n’hem construït dins nostre, i que ens fa sentir-nos bé.  Si és així, diu Cobo, pot passar que creguem que creiem, però tal volta la nostra fe sigui buida, en realitat un autoengany. Com saber que la nostra fe és autèntica? Cobo ens recorda que, bíblicament, Déu sovint es comunica i revela en situacions on és (i es viu) absent.

Creiem en, i gràcies a la fe dels qui ens han precedit, han cregut abans que nosaltres i ens han comunicat la seva experiència. Creiem, sobretot, gràcies a la fe dels qui han continuat creient, en situacions d’absència de Déu, quan era humanament impossible creure en Ell, i estimar. Per exemple, la fe de les mares de El Salvador, quan guarien i atenien els soldats ferits, que poc abans havien matat cruelment les seves filles. O la fe d’altres creients que han estimat, amb obres,  particularment els «oblidats» d’aquest món (com ara, Teresa de Calcuta, Oscar Romero i altres) de vegades sense cap sentiment de presència o proximitat de Déu. 

En realitat creiem, en la fe del Crist i pel Crist el qual, tot morint en la creu, va seguir creient en el Pare, sentint-se abandonat per Ell i per tots, perdonant, confiant, estimant, ... quelcom, com diem, humanament impossible. Al final, «la prova del cotó» de la nostra fe, està en l’amor. A la major part de nosaltres, no se’ns demanen actes heroics, però sí que alimentem la nostra fe amb múltiples formes d’amor que la vida de cada dia ens permet realitzar.

Santiago Quijano