17 d’abril 2023

Homilia de Mn. Josep M. Jubany de la Vetlla Pasqual - Dissabte 8 d’abril de 2023

Amics.

Ja fa una estona que hem començat la celebració de la Vetlla de Pasqua.

Hem beneït el Foc Nou i hem encès el ciri de Pasqua, el qual ha anat il·luminant poc a poc la nostra església; hem gaudit del pregó de Pasqua, molt ben cantat, com cada any, per Mn. Lluís, i hem escoltat passatges significatius de la Bíblia, relats que ens parlaven d'una gran història de fidelitat de Déu amb la humanitat. Aquests fragments bíblics ens han anat acostant a la saviesa que el poble d'Israel va anar adquirint al llarg de la seva història. Amb llum tènue, hem recordat que la vida la devem a un acte d'amor i gratuïtat de Déu, que Déu és el Déu de la llibertat i contrari a qualsevol esclavatge (tant és així que va alliberar el poble d'Israel del jou del faraó); un Déu que vetlla per nosaltres i ens ofereix un cor que bategui al ritme de l'amor. Seguidament, amb l'església ja tota il·luminada i amb joia, hem cantat l'antic himne de Glòria, i el diaca, Mn Xavier, ens ha proclamat, una vegada més, que la gespa no va créixer damunt la tomba de Jesús i que Jesús de Natzaret, aquell que divendres contemplàvem, vençut, crucificat, traspassat per una llança, és viu. La mort, el pecat ha estat vençut. Així es compleix allò que diu la carta als cristians hebreus: "En moltes ocasions i de moltes maneres, Déu antigament havia parlat als pares per boca dels profetes; però ara, en aquests dies, que són els definitius, ens ha parlat a nosaltres en la persona del Fill, per mitjà del qual ja havia creat el món i a qui ha constituït hereu de tot".

En aquesta nit celebrem la resurrecció del Senyor; la litúrgia per mitjà de les lectures, dels cants i de signes tan significatius com el foc i l'aigua baptismal, ens ajuden a contemplar el gran regal, el regal gratuït que Déu fa a cadascun dels homes i dones d'ençà de la creació: la vida. La vida que celebrem aquesta nit de Pasqua no és una vida qualsevol, sinó la VIDA amb majúscules, la vida que no coneix la mort. Ara ens cal que cadascú de nosaltres acollim aquest do de la vida de Déu. No hi ha dubte que no totes les vides són iguals: hi ha persona que viu pensant només en els seus interessos, i n’hi ha d’altres qui viuen per estimar. La resurrecció de Jesús ens manifesta que qui estima no coneixerà la mort, ja que l'amor és més fort que la mort.

Aquest bell i preciós missatge de la nit de Pasqua no és una quimera que ens hàgim inventat uns quants per trobar un xic de consol enmig d'un món en què massa sovint, hi ha dolor, misèria de tota mena, violència, odi, etc. El missatge de Pasqua té un fonament ben sòlid. I el seu fonament és Jesús ressuscitat. Un Jesús que ens diu a tots les paraules que trobem a l'Apocalipsi.”No tinguis por. Jo soc el primer i el darrer. Soc el qui viu: era mort, però ara visc pels segles dels segles”.

Per aquest motiu en aquesta Nit Santa, hem proclamat el relat que un dels evangelistes, enguany Mateu, ens fa de la resurrecció. Els evangelis de la resurrecció, no són una simple narració de fets antics, ens mostren de forma catequètica i pedagògica la fe dels primers cristians i el que per a ells significava que Jesús no roman en la mort, sinó que viu la vida de Déu, i que Ell és aquell que ha trencat per sempre els lligams de la mort.

El missatge dels quatre evangelistes és idèntic en allò que és essencial. Ens diuen,  que foren unes dones les primeres que es trobaren amb el ressuscitat. Als nostres dies les dones no poden ser ordenades, en canvi, en temps de Jesús foren les primeres que donaren testimoni de la seva resurrecció, (malgrat que en el segle I, els tribunals no acceptaven el testimoni de les dones). També se'ns diu que, quan les dones anaren al sepulcre, el trobaren buit i que uns àngels els comunicaren que Jesús havia ressuscitat. Ara bé, a part d'aquestes importants coincidències, cada evangelista enriqueix el missatge de la resurrecció aportant detalls diferents.

Molt breument, indicaré alguns fets que ens narra Mateu que no trobem en els altres evangelis.

Mateu ens parla d'un terratrèmol. També ell ens havia dit que en el moment de la mort de Jesús, hi hagueren terratrèmols, tombes que s'obriren i morts que ressuscitaren. En un llenguatge anomenat apocalíptic, ple d'imatges que no necessàriament han de ser històriques, l'evangelista ens diu que la resurrecció del Crist és d'una importància còsmica, que fa trontollar els fonaments del món, i és tan gran el soroll que produeix que fins i tot fa ressuscitar morts. Així l'evangelista ens diu a nosaltres, cristians del segle XXI, que creure en la resurrecció de Jesús, significa que hem de posar en qüestió els fonaments de la nostra vida, que cal que trontollin les nostres seguretats i que ens deixem transformar radicalment. Creure significa que ha de morir en nosaltres tot allò que és vell, lleig, per tal de renéixer, com aquells morts, a la nova vida.

Mateu també ens parla, i només ho fa ell, d'uns guardes que Pilat, a petició dels grans sacerdots i fariseus, custodiaven la tomba de Jesús per impedir que els apòstols anessin a robar el cos. Hi ha una gran ironia en aquesta narració. Els soldats estan guardant el sepulcre per impedir que la gent cregui que Jesús viu, i ai las!, segons l'evangelista, seran ells els qui, de l'esglai del terratrèmol, quedaran com morts. Amb escenes com aquesta, sant Mateu ensenyà a la primitiva comunitat i a tots nosaltres,  que el mal té força i que utilitza tots els mitjans per imposar-se. A l'evangeli els soldats es deixen subornar, les autoritats propagaran mentides. Als nostres dies hi ha corrupció, s'escampen calúmnies i falses notícies, però avui com ahir cap força, per poderosa que sigui, pot trencar els plans de Déu. Creure en la resurrecció de Jesús és creure que el cel nou i la terra nova són una realitat, que, com diuen alguns dels nostres eslògans, un altre món és possible. Segellar el sepulcre i posar guàrdia són pretensions infantils i sense futur.

No ens poden passar desapercebudes les paraules que l'àngel, i després el mateix Crist ressuscitat, adrecen a les dones: els diuen que anunciïn als deixebles que Jesús viu i que vagin a trobar-lo a Galilea.

En les paraules del Ressuscitat a les dones hi ha un matís que em sembla que és interessant; Jesús en referir-se als deixebles els anomena "els meus germans". Aquesta expressió, "els meus germans", Jesús no la va dir mai abans de la resurrecció. Creure en la resurrecció de Jesús, significa que l'expressió “pare nostre” adquireix tot el seu sentit. El Déu de Jesús és el pare de tots els homes i dones. La relació entre els humans ha de ser de veritable fraternitat. I viure aquesta fraternitat entre blancs i negres, savis i senzills, entre rics i pobres, és possible perquè hi ha un germà gran, el Senyor que presideix la comunió fraternal.

I finalment la indicació que trobem tres vegades a l'evangeli de Mateu, (també la trobem en Marc) que serà a Galilea on els apòstols veuran Jesús.

Permeteu-me ara que us expliqui unes vivències personals, que em sembla que m'han ajudat a entendre el sentit d'aquest manament de Jesús: que "els seus germans" vagin a Galilea.

Fa un mes jo era a Israel, o com diem en l'argot eclesiàstic a "Terra Santa". No era la primera vegada que hi anava i, com és costum en aquest tipus de viatges, el vàrem començar visitant Galilea per anar després cap a Judea, a Jerusalem. Hi ha una diferència molt gran entre les dues regions. Galilea és  un paisatge mediterrani, amb vegetació abundant i ben bonic, que convida a les emotivitats; n’és un exemple, l'anomenada muntanya de les benaurances des d'on s'albira el mar de Tiberíades. En canvi, a mesura que hom s’acosta a Jerusalem, el paisatge és cada vegada més àrid. També l'evangeli mostra unes diferències ben notables entre Galilea i Jerusalem. Mateu, a l'inici de la predicació de Jesús, ens presenta Galilea tot citant Isaïes i en diu la Galilea dels pagans. Es tracta d’una regió menyspreada perquè, segons els estudiosos, els galileus del segle I eren gent molt pobre. Galilea era, per dir-ho amb paraules nostres, la perifèria. Galilea clarament pot significar l'obertura, la tolerància. El lloc on es troben els pobres i els senzills. En canvi, Jerusalem era una ciutat integrista, allà hi havia el temple, aquell temple que Jesús purificarà i

anomenà "cova de lladres". A Jerusalem la lletra de la llei preval per damunt de l'amor. Jesús va plorar davant Jerusalem pel seu tancament a acceptar tot el que venia de nou, el Senyor es va doldre que s’hi haguessin matat profetes. Amb totes les excepcions que calgui, Jerusalem és el lloc on viuen els savis i els poderosos.

Em sembla intuir que el desig del Senyor de trobar-se amb els seus germans a Galilea des d’on els enviarà a predicar la bona nova, és indicar-nos que la transmissió de la fe en el Ressuscitat demana una obertura espiritual. L'integrisme és un desert infructuós. Aferrar-se  a allò que considerem les nostres veritats, als nostres costums i al que "sempre s'ha fet així," ens fa inamovibles i no deixa lloc per a la conversió. Amb la llei només hi ha imposicions, en l'amor de Déu hi trobem llibertat i creativitat espiritual. Creure en Jesús ressuscitat és viure l'experiència personal que Jesús té força per canviar les nostres vides, ressuscitar tot el bo que hi ha en nosaltres i anar deixant enrere tot el que mata la nostra llibertat.

Després d'escoltar l'evangeli, nosaltres som convidats a fer com els apòstols: anar a Galilea. Allà, segons l'evangeli de Mateu, els deixebles es trobaren amb Jesús ressuscitat i el lloc de reunió fou una muntanya. Segur que a la muntanya, els apòstols recordaren els ensenyaments que reberen de Jesús en aquell indret. A la muntanya va ser on Jesús proclamà les benaurances, fou a la muntanya on el Senyor es transfigurà, fou a la muntanya on escoltaren en boca de Jesús: "ja sabeu que van dir els antics... Doncs JO us dic". Ells aleshores, i nosaltres ara, a la llum de la resurrecció , entenem el que de veritat signifiquen les seves paraules. Les benaurances no són les paraules d'un guru espiritual que ens dona pistes per ser feliços, sinó que ens mostren un estil de vida; viure les benaurances és cercar la felicitat on la trobà Jesús. Creure en la resurrecció de Jesús ens dona l'esperit vital per cercar la felicitat, la felicitat de les benaurances.

Els apòstols (també nosaltres estem convidats a fer-ho), entengueren el veritable sentit del Jesús gloriós, en la transfiguració. Recordeu, la transfiguració es produeix quan Jesús es disposava a anar a Jerusalem, per patir la passió. La passió, el fet de donar-se totalment, l'amor sense fissures, son un camí, de vegades penós, però ple de sentit. Com ens va ensenyar el mateix Senyor, cal que el gra de blat mori perquè doni fruit. Creure en la resurrecció significa no eliminar de les nostres vides expressions com, negar-se a un mateix, estimar fins a donar la vida, lluitar amb esperança per la pau, la justícia i la llibertat.

Amics i amigues, en aquesta vetlla de Pasqua, celebrem la VIDA, la vida en majúscules. En un món on hi ha dolor i mort, preguem amb sinceritat perquè nosaltres siguem testimonis i portadors de la Vida.

A tots, bona Pasqua!