El passat dimarts 13 va tenir lloc la segona sessió per reflexionar sobre l'Advent sota la direcció d'en Anton Ramon Sastre. Tot seguit podem llegir una esquema del què es va tractar.
ELS SAGRAMENTS DE L’ESGLÉSIA
Els dissabtes, Ell anava a les sinagogues i explicava el
sentit profètic de les escriptures, però sobre tot li agradava ensenyar a la
gent que l’envoltava. Els deia que amb Ell començava un temps nou, que Déu
aviat construiria una societat nova basada en la compassió i en l’amor pels
altres, sense fer distincions de persones ni de classes. Ho explicava amb
exemples i invitant a tots a iniciar aquest camí, i ho feia sense invocar
exigències legalistes, que freqüentment criticava. La gent entenia el que deia
i Ell simpatitzava amb tothom, en particular amb els més pobres, desvalguts i
malalts marginats, que ja no tenien res a perdre i dels quals es preocupava i
sovint els curava. Aquest va ser el moviment de Jesús, un moviment profètic que
es va fer notori, que va tenir molts seguidors entre la gent senzilla i molts
detractors entre les autoritats civils i religioses. Jesús encarregà als seus
deixebles de continuar aquesta seva missió i, pels creients, després de la
Pentecosta, s’inicia el temps últim de
la història, el temps de l’església,
“l’Era de l’Esperit”. Però ¿què
és i què entenem per església?
L’església és
una realitat que només es pot comprendre adequadament si s’accepta que ella
neix a partir de la fe dels deixebles en el Crist, és a dir, a partir de la fe
dels seguidors de Jesús en tant que mort i ressuscitat. En aquest sentit, la fe de la comunitat cristiana ha de ser
necessàriament apostòlica, perquè només es basa en la fe transmesa pels
apòstols. Per centrar aquest tema és
profitós fer una descripció, més narrativa que definitòria, d’alguns aspectes
bàsics de l’església, als quals avui ha arribat també la reflexió de la
comunitat cristiana després de casi dos mil·lennis d’història.
1.
Església és la comunitat de persones que, gràcies a
l’Esperit Sant que viu en el seus cors, creuen en Jesucrist com el seu Déu i
Senyor, i en Déu Pare, que és bondat i misericòrdia (FE).
2.
Església són els que, convocats per l’Esperit Sant, donen
gràcies a Déu tot fent memòria de la Pasqua del Crist i fan present la salvació
de Déu celebrant els sagraments (CELEBRACIÓ).
3.
Església són els que, amb la força de l’Esperit Sant,
donen testimoni de Jesús i del seu evangeli a tots els homes, anunciant i
construint el Regne de Déu com un món més just i amable, especialment per als
més desvalguts (TESTIMONI).
Ens aturarem a examinar què és el que volen dir aquestes
tres afirmacions, però, donada la temàtica escollida enguany (Relació entre l’Encarnació de Jesús i els
Sagraments), només desenvoluparem la segona. En general, la relació
tripartida que acabem de fer deixa clar: 1) que la comunitat cristiana
(església) viu i creix per la presència trinitària de Déu en el seu sí; 2) que
l’Esperit Sant pren protagonisme en totes les accions de l’església
(celebració) i dels seus membres (testimoni).
Vam dir que, genèricament, un “sagrament és un símbol sagrat”. Com a “símbol” fa referència a una
realitat que està més enllà de la materialitat del mateix símbol; a més a més, diem
que és “sagrat”: el punt de referència al qual aquest símbol apunta és el món
de la divinitat. Per tant, en categories cristianes, podem dir que tots els sagraments de l’església són
accions rituals simbòliques que fan referència al Misteri de Crist. Però no
tots els sagraments que celebra l’església són iguals, ni han tingut la mateixa
importància en la història de la comunitat cristiana. N’hi ha dos que des dels inicis es distingeixen per damunt dels
altres:
-El baptisme/unció. Juntament amb l’eucaristia son anomenats sagraments de la iniciació
cristiana. A la tradició cristiana oriental, baptisme, unció i eucaristia
s’administraven alhora, fins i tot, quan es tractava d’infants. Al Nou
Testament hi ha dos moments importants per entendre el significat del
baptisme: 1) El baptisme de Jesús,
amb la presència “d’una forma
corporal” (colom) que simbolitza l’Esperit Sant (sinòptics), que pren
possessió de Jesús. La Pentecosta, amb
la presència d’unes “com a llengües de
foc” (Fets 2, 1-41) que simbolitzen també la donació de l’Esperit Sant, el
qual pren possessió dels deixebles, d’acord amb la profecia de Joan Baptista: “Rere meu ve un altre més fort... ell us
batejarà amb l’Esperit Sant i amb el foc” (Mt 3, 11; Mc 1, 8b). Per a la resta de seguidors de Jesús, si
volen participar d’aquest Esperit, se’ls hi diu: “Convertiu-vos i que cadascun de vosaltres es faci batejar en
el nom de Jesús, el Messies, per obtenir el perdó dels pecats, i
així rebreu l’Esperit Sant” (Fets 2, 38). “Els qui acceptaren la predicació de Pere es van fer batejar,
i aquell mateix dia s’afegiren als germans unes tres mil persones” (Fets
2,41). En ordre a concretar què és el baptisme com a sagrament de l’església,
hem de seguir aquesta seqüència: a) En els escrits del NT: signe (colom; llengües de foc);
realitat: (presència de l’Esperit de Sant); b) En els primers escrits de
l’església (“Fets” + Pares): signe (conversió + bateig en nom de Jesús); realitat: (presència de l’Esperit Sant à salvació à membre de l’església). 2) El baptisme cristià també fa referència a la Pasqua de Crist. Aquest
és un aspecte central del pensament de Pau i, a partir d’ell, sempre ha estat
un concepte present a la teologia cristiana: “¿Ignoreu que tots els qui hem
estat batejats, hem estat submergits en la seva mort? Pel baptisme ham mort i hem estat sepultats amb ell, i així com
Crist... va ressuscitar d’entre els morts, també nosaltres emprendrem una nova
vida. I si nosaltres hem estat units
a ell per aquesta mort semblant a la seva, també ho estarem per la
seva resurrecció” (Rom 6, 2b-5; vegeu també Col 2, 12).
Fins ara, doncs, hem tret una sèrie de conclusions en
ordre a acotar el què és un sagrament: 1) Hi ha símbols sagrats que, recordats
per Déu, fan present la seva salvació
(arc de Sant Martí); 2) Jesús (“el que salva i dona vida”), Paraula de Déu
feta home, per la seva vida i la seva mort, esdevé la imatge perfecte (símbol) del Déu invisible.
3) Aproximació a una descripció del sagrament del baptisme:
El baptisme
en nom de Jesús, per a qui el rep, esdevé un símbol sagrat que significa: a) participació
en la seva mort, b) salvació com alliberament del pecat i c) presència de
l’Esperit, de tal manera que, d) segellat amb un vida nova, queda integrat en
la comunitat dels creients.
-L’eucaristia:
memorial del sacrifici de Jesús. L’eucaristia és “l’autèntica litúrgia de
l’església”, l’acció cultual per excel·lència, que implica a tota la comunitat cristiana en la celebració del
Misteri de la Pasqua del Crist. Ens aturem a reflexionar sobre els
conceptes exposats:
1) En el grec clàssic, “litúrgia” (de “laos”, poble o públic; i de “ergon”, obra o acció) tenia el sentit
de “prestació d’un servei públic”.
2) La traducció greca del Pentateuc (Versió dels LXX) realitzada a Alexandria (segle III a. C.) va reservar
la paraula “litúrgia” per designar
tècnicament “el culte a Jahvé, segons uns
ritus establerts divinament i confiats al sacerdoci levític”. I així “litúrgia” ve a designar els ritus i rituals majestuosos realitzats
en el Temple de Jerusalem.
3) El culte en el Temple de Jerusalem consistia en el
sacrifici ritual de diferents animals oferts per
el poble i realitzat per la casta de levites i sacerdots.
Aquesta “litúrgia”, convertida en un “culte exterior, objectivat i reglat”,
va ser rebutjada amb claredat per
tots els profetes d’Israel. Per tots, recordem Isaïes (1, 11-17): “Per
què m’oferiu tants sacrificis? Estic embafat d’holocaustos de xai; ja en
tinc prou de sang de vedells, de bocs i de cabrits... Qui us ha demanat tot
això? Renteu-vos, purifiqueu-vos...
apreneu a fer el bé, busqueu la justícia, detureu l’opressor, defenseu
l’orfe, pledegeu a favor de la viuda”. Mateu posa en boca de Jesús la
mateixa expressió que apareix al llibre d’Osees: “El que jo vull és amor i no
sacrificis, coneixement de Déu i no holocaustos”. Però l’espiritualització
del culte que vol Jesús es fa explícit en l’episodi del seu encontre
amb la samaritana: “... Els nostres pares
varen adorar Déu en aquesta muntanya, però vosaltres dieu que el lloc on cal
adorar-lo és Jerusalem. Jesús li diu: <Creu-me
dona, arriba l’hora que el lloc on adorareu al Pare no serà aquesta muntanya ni Jerusalem...
arriba l’hora, més ben dit, és ara, que els autèntics adoradors adoraran al
Pare en Esperit i Veritat. Aquests són els adoradors que vol el Pare. Déu és
Esperit, per això els qui l’adoren han de fer-ho en Esperit i Veritat (Jn
4, 19-24).
L’últim sopar: la ritualització de la Pasqua del Crist. “Com desitjava menjar
amb vosaltres aquest sopar pasqual abans de la meva passió! Perquè us asseguro
que ja no el menjaré més fins que la
Pasqua trobi el seu compliment en el Regne de Déu... us asseguro que des d’ara ja no beuré més del fruit de
la vinya fins que haurà arribat el Regne de Déu” (Lc 21, 15-18 i
paral·lels). No va ser un sopar pacífic per actituds i gestos estranys
provocats pel mateix Jesús(el rentat dels peus als deixebles; la invitació de
Jesús a Judes; les paraules de Jesús sobre el pa i el vi). La bàsica
coincidència de la descripció feta pels tres sinòptics (Mt 26, 26-29; Mc 14,
22-25; Lc 22, 15-26) i per Pau (1 Cor 11, 23-26) a l’hora de narrar els gestos i les paraules de Jesús en
aquell sopar, fa pensar que són un clar indici de la transcripció als textos
evangèlics d’unes accions litúrgiques antigues i consolidades en les comunitats
cristianes. En efecte, les quatre narracions tenen una introducció
descriptiva pràcticament igual (“Jesús
prengué el pa, digué la benedicció, el partí i els el donà”), que és com
una espècie de rúbrica que indicava què s’havia de fer en l’acció litúrgica.
Però en les paraules que es posen en boca de Jesús hi ha una progressió conceptual entre Marc/Mateu
i Lluc/Pau en la que apareix la
proclamació redemptora de la mort de Jesús. El text de Pau diu: “Aquesta copa és la nova aliança segellada amb la meva sang. Cada vegada que en
beureu, feu això, que és el meu
memorial. Perquè cada vegada que mengeu aquest pa i beveu aquesta copa anuncieu
la mort del Senyor fins que el vingui” (1 Cor 11, 23-26).
Definició del sagrament de l’eucaristia: És la celebració litúrgica de l’església convocada per
l’Esperit Sant, amb la qual es dona gràcies al Pare, tot fent el memorial del
sacrifici de Crist simbolitzat pel pa i el vi, signe pel qual es re-presenta
(=es presenta de forma nova) la salvació de Déu per a tothom.
Anton Ramon
Sastre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada