10. Jesús a la Creu, el salm 22
Reprenem l'escrit allà on el vàrem
deixar la darrera setmana. En el moment més dramàtic de la vida de Jesús. Quan
està agonitzant en la Creu, els evangelistes Mateu, i Marc ens diuen que, cap a
les tres de la tarda, Jesús va exclamar amb tota la força: Elí, Elí,
¿lemà sabactani? —que vol dir: «Déu meu, Déu meu, per què m'has
abandonat?». És una cita literal del verset 2, del salm 22
Aquesta exclamació- pregària no tan sols va ser escoltada pels que estaven prop
d'aquell trist i cruel espectacle, sinó que la van retenir i la recordaren al
llarg dels anys. Així, quan ja havien passat gairebé quatre decennis dels fets
i els evangelistes escrigueren els evangelis, en el moment d'informar de la
pregària de Jesús, Marc i Mateu desprès d’escriure en grec, el patètic crit del
Crucificat, el transcriuen en arameu, l'idioma en què Jesús el va pronunciar. Ho
he dit abastament en aquests escrits, Jesús pregava amb els salms. Segur que
com a bon israelita se'ls sabia de memòria. La prova la tenim en aquesta
exclamació en la Creu. Quan el dolor és insuportable i ell, humanament, viu
aquell moment de fracàs, prega i es queixa al Pare, amb paraules que de ben segur
havia recitat i meditat en la pregària personal. Paraules que surten espontàniament
del fons del seu cor
Jesús des de la Creu no sols pregunta
el perquè de la seva situació, amb aquest salm 22, s'uneix a tots els homes i
dones que al llarg de la història han patit injustament. Són molt reveladores
les paraules que el Papa Benet XVI pronuncià en una visita al camp de
concentració d'Auschwitz, : En un lloc com aquest hom es queda sense
paraules; en el fons només es pot guardar un silenci d'estupor, un silenci que
és un crit interior dirigit a Déu: Per què, Senyor, vas callar? Per què vas
tolerar tot això? (28 de maig de 2006). El salm 22, amb un viu realisme,
ens descriu la situació límit del just que sofreix, cobert de tota mena de
mals, físics i morals, enfonsat en el seu esperit no menys maltractat que el seu
cos.
Desconeixem si Jesús va pronunciar
només els primers versets d'aquest salm a la creu , o el va recitar fins al
final. Cal llegir-lo tot sencer. El salmista ens descriu un seguit de
sofriments que pateix, que ens recorden passatges del servent de Jahveh (un
escrit que llegim per Setmana Santa) i també fets que s’esdevingueren durant la
passió de Jesús, com ara: M'envolta una munió de gossos, /m'encercla un
estol de malfactors; /m'han foradat les mans i els peus, / puc comptar tots els
meus ossos./Em miren, em contemplen satisfets; / es reparteixen entre ells els
meus vestits, /es juguen als daus la meva roba. L'autor, al final del
salm , mostra la seva confiança en Déu. El Déu en el qual sempre
havia cregut i en qui sempre havia esperat, continua essent el Déu de la seva
vida. Malgrat les tenebres, espera la llum; malgrat que tot li sembla
perdut, ell confia en Déu, i així dirà: Senyor, m'has escoltat! / Anunciaré el
teu nom als meus germans, / Enmig de l'assemblea et lloaré.
11 Conclusió
Al llarg de quatre setmanes he fet
una aproximació molt senzilla als salms. M'he estès amb el salm 22, pel
significat que té el moment en què Jesús el pronuncià. Els 150 salms són una
gran escola de pregària. Per exemple, el salm que segueix el 22, el 23, és un
dels més coneguts. El Senyor és el meu Pastor. Si en el salm 22, el salmista
adreçava un crit de protesta a Déu perquè es veia abandonat , en el
23, l'autor, dona gràcies, perquè el Senyor és el Bon Pastor que condueix la
vida del ramat (El Senyor és el meu pastor: /no em manca res./ Em fa
descansar en prats deliciosos, / em mena al repòs vora l'aigua, / i allí em
retorna. )
Josep M. Jubany
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada