24 de març 2013

Reflexions a la Paraula de Déu

Comença la Setmana Santa amb la desfilada triomfal de Jesús. La gent, especialment els infants dels hebreus, exclamen: "Hosanna, beneït el qui ve en nom del Senyor, el rei d'Israel". Jesús dalt d'un pollí d'ase rep les aclamacions del poble. Hauria pogut fer el recorregut en una carrossa tirada per cavalls escollits, amb roba majestuosa apropiada per al Fill de Déu, qui a més es proclama rei, però la gent el va valorar pel que era, no per les aparences. Aquell que cura els malalts, el que retorna la vida als difunts va dalt d'un pollí d'ase. Fa els miracles i, més important encara, perdona els pecats.

La litúrgia ens porta després la lectura de la Passió. Ja sabem que el punt culminant de la vida i la mort de Jesús és la seva resurrecció, però després d'escoltar avui i aquí aquesta llarga lectura, en arribar a casa m'agrada escoltar el disc de la Passió segons Sant Joan de J. S. Bach. Reconec que en moltes ocasions em salten les llàgrimes malgrat el meu desconeixement de la llengua alemanya. Quan al final arribo a entendre el que diu Jesús: "Tot s'ha complert" i el cronista comenta: "Llavors inclinà el cap i expirà"; una esgarrifança recorre el meu cos.

Permeteu-me una anècdota final. Alguns anys, en un dia com avui, m'ha tocat col•laborar en la lectura de la Passió i tres anys seguits he hagut de llegir les negacions de Pere.

Àngel Oliva