Index

03 de desembre 2024

Guió de la primera sessió de Catequesi d'Advent i Nadal

  1. El Misteri de l'Encarnació (1ª trobada 03/12/2024)

Introducció: Canvi de visió del món.- Durant totes aquestes sessions d’Advent tractarem de reflexionar sobre això que nosaltres, els creients, anomenem el “Misteri de l’Encarnació” i ho farem des de diferents angles. Avui, per començar, ens volem fer una pregunta que sovint ens fem i que no podem obviar: com és que, en poc temps, hem passat d’una societat (la nostra, la occidental) en que la creença en Déu no era qüestionada, a una altra –la que avui ens trobem- en la que aquesta creença “pot ser una opció entre moltes altres o, fins i tot, per a molts, una opció a descartar totalment”? Per què es pensa que qualsevol creença religiosa ha de ser eliminada si la societat vol progressar? Segur que les causes són moltes, però n’hi ha una, potser molt genèrica, però que cal posar-la de relleu: durant molts segles, abans no arribés la que coneixem com “era moderna”, és a dir, a partir del segle XVIII, allò diví, allò que formava part del món espiritual, d’un món obert a la transcendència, es barrejava amb la vida quotidiana; a la era moderna, en canvi, esperonats pels avenços tecno-científics cada cop més influents, la visió global del món que té la societat d’una forma majoritària, és cada vegada més “immanentista”, és a dir, només existeix, o allò que primordialment es té en compte, és l’ordre natural, sense que hi hagi cap necessitat de recórrer a cercar causes o explicacions divines o sobrenaturals per entendre i explicar aquest món. Si hi ha esferes o àmbits encara desconeguts per als homes, la raó, la ciència i la tècnica ja ho descobriran i ho explicaran en un futur. És la promesa del progrés creixent i permanent que es realitzarà en un futur, i que agermana tant al comunisme marxista històric com al capitalisme neoliberal actual.

Un problema constant del cristianisme.- Els seguidors de Jesús hem tingut des de sempre un problema greu per a explicar-nos i fer-nos entendre. És més: no podem oblidar que Jesús, segons ens narren els evangelis, va morir a causa d’haver acceptat una aclamació o proclamació de que Ell era el Messies, el Fill de Déu. És a dir, la professió de la nostra fe en Jesucrist parteix de la confessió de que Jesús és un Déu que es fa home o d’un home que és Déu. Consta que en el seu temps, fa més de dos mil anys, aquesta fusió o confusió entre el que és diví i el que és humà, va ser tinguda per les autoritats religioses com la blasfèmia més gran mai sentida i, per tant, mereixedora de la pena de mort. Avui, encara se’ns fa difícil dir quin és l’itinerari que hem fet per arribar a aquesta afirmació de fe: hem entès des d’un inici que Déu es va fer home? O, potser, és que a través de l’home Jesús hem descobert que Ell és Déu? Encara que aquest pugui ser un tema interessant per parlar-ne, al final és clar que el Misteri de l’Encarnació l’expressà Sant Joan dient que “la Paraula de Déu s’ha fet carn”, que és tant com dir que Déu ha entrat en la nostra història humana, que la condició divina de Jesús no li ha impedit ser plenament un humà com qualsevol de nosaltres. En aquest sentit podem afirmar que el Misteri de l’Encarnació és la dessacralització de la divinitat: Déu deixa de ser el “separat”, el “tot altre”, el que és “intocable”, el “invisible”. Segons la presentació, en general, que l’AT ens fa de Déu, qualsevol home que se l’hi acosta, o que el veu, o que entra en el seu espai, està exposat a la mort. En canvi, davant del Déu fet carn, davant de Jesús, ja ningú està en perill de mort, sinó que la seva proximitat ens salva: “feu-me veure la caror de la vostra mirada, i serem salvats (Salm responsorial 79, del IV diumenge d’Advent). En Jesús, el Déu fet carn, no hi ha cap separació entre el diví i l’humà, entre el “fanum” i el “profanum”, entre un hipotètic espai sagrat i el nostre espai humà. La divinitat de Jesús és humanitat plena i en Ell Déu ens dona la salvació.

El nostre temps ha entrat en “una era secular.- Aquest és el títol d’un pensador de la història de la religió (Charles Taylor), que, a base a d’analitzar les característiques de la nostra societat actual, acaba traient la conclusió de que l’anomenat “secularisme” no és un procés que tingui com a objectiu erradicar l’espiritualitat i la religió de l’esfera pública (“teoria de la sostracció” o “cultura de la cancel·lació”), sinó que el que cerca és el significat de viure, creure i donar sentit a l’existència humana, en un món radicalment pluralista i divers. Per tant, el secularisme es pot comprendre com un procés que ha descobert i ha donat lloc a una pluralitat de creences (o sense cap) en un món científic i tecnificat, que creu bàsicament en l’autosuficiència de la raó humana, descartant o posant entre parèntesi el transcendent i el sobrenatural. Aquesta manera de veure la transformació i la naturalesa de la nostra societat, si se l’analitza críticament deixant de banda raonaments difícils i explicacions obtuses, basades en afirmacions i visions del món que es tingueren en temps passats , hi podem trobar punts positius i punts negatius per a la fe cristiana.

La missió de l’església avui

  1. Punts positius i a favor:

    1. El que en diem “Misteri de l’Encarnació” ens ha de fer valorar i potenciar la naturalesa i les coses d’aquest món, particularment la realitat humana. Cal perseguir i donar una visió positiva i més “naturalista” del món.

    1. Accentuar la necessitat de revisar i aprofundir molts punts de la nostra fe, fugint de conceptes infantils i d’explicacions ingènues que xoquen frontalment amb els avenços de la ciència. La raó no ho pot explicar tot, però el recurs fàcil al “misteri” pot ser un engany.

    1. En un món plural i divers, que cada dia es fa més patent i és a l’abast de tothom, la comunitat cristiana ha de valorar, apreciar i saber conviure amb altres creences obertes a l’espiritualitat i a la transcendència (ecumenisme), i també amb els persones que neguen aquestes realitats.

    1. La comunitat cristiana, dipositària de l’Esperit de Jesús, ha de descobrir (discernir) totes aquelles accions humanes que malden i s’esforcen per a construir un món nou i millor (el Regne) i col·laborar-hi generosament, sense egoismes particulars.

  1. Punts negatius i en contra:

    1. Davant d’un individualisme i aïllament cada cop més pronunciat de les nostres societats, a l’església li correspon donar sentit i valor a la comunitat, a la comunió entre les persones, a la comunicació entre els individus i al diàleg entre els diferents estaments socials.

    1. Davant d’un progrés basat gairebé exclusivament en una promesa d’un futur de benestar materialista i hedonista, caldrà que la comunitat cristiana faci un esforç pedagògic d’aproximació realista i sense alarmismes, a la limitació i fragilitat de la condició humana.

    1. Davant de l’augment de la incredulitat i de l’ateisme que barren tota reflexió sobre la dimensió transcendent de l’ésser humà, la comunitat cristiana ha de donar testimoni de la seva esperança en una realitat superior (Déu/Home) que, sense desmerèixer les aportacions de la ciència, pot rescatar a l’home/dona de les limitacions, del mal i de la mort.

    1. En front de constants promeses de progrés que acaben engendrant frustració, la comunitat cristiana ha de proposar maneres de viure més austeres (decreixement?), més participatives, més igualitàries, començant per revisar les pròpies estructures organitzatives de servei, de poder, de riquesa i de presència en el món dels més pobres.


Anton Ramon Sastre

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada