09 d’abril 2024

Homilia de la Vetlla Pasqual pel P.Ramon Maria Nogués

La mort és molt fàcil de descriure. El que anomenem resurrecció requereix un llenguatge molt més subtil. Això ho té molt present el Nou Testament amb relació als fets pasquals que descriu a propòsit de Jesús de Natzaret. La mort de Jesús és explicada amb un detall escabrós i vergonyós per als seus executors. El just és víctima de la injustícia aplicada amb tots els recursos de la crueltat i l’arbitrarietat de l’anomenada justícia. Fem de la creu un símbol “tolerable”, però en realitat la creu “real” era una mostra dels impulsos menys presentables dels humans, que resulten tan descriptibles que sovint ens veiem obligats a ometre per sensibilitat elemental i decència.

La resurrecció de Jesús és presentada en tots els evangelis amb una elegància simbòlica notable. No hi ha descripcions de la resurrecció de Jesús, sinó només indicacions, suggeriments, expressions indirectes, pistes orientadores... Deixeu-me’n comentar algunes.

La primera és que les protagonistes són enviades a anunciar-la sorpreses esperançades. La resurrecció posa en marxa una mobilització de missatgeres que fan córrer notícies de vida. És l’antítesi de tota mena de protagonistes de mals auguris immobilitzats per la por. Al centre de la notícia hi ha el missatge importantíssim i dinamitzador que comunica que la mort no és la darrera paraula de tot. Objectivament aquest missatge admet moltes lectures. En molts moments concrets que potser ens convidarien a “tirar el barret al foc”, com diem vulgarment, som convidats a posar en marxa metodologies d’esperança i curació. Enfront dels grans problemes de la humanitat el missatge de Pasqua ha d’entrar a formar part de les bones notícies que conviuen amb alarmes i amenaces, amb la confiança no sempre fàcil de què allò vital domini sobre el vertigen de la mortalitat, i en el límit, el de la mort física, l’esperança contra tota desesperança de què hi ha vida transcendent a la merament biològica. I això demana una mobilització espiritual. Per la fe som enviats, no a controlar sinó a comunicar i beneir. L’anunci de vida més enllà de la mort ha de tenir, però, una expressió de compatibilitat cultural, altrament no pot comunicar res. Els llenguatges críptics i descontextualitzats no transmeten cap missatge.

El segon aspecte simbòlicament revelador de la literatura evangèlica és que la resurrecció es presenti sota el símbol dominant del sepulcre buit. La temptació fàcil en aquest punt era la de descriure les llumetes triomfals d’un Jesús il·luminat sortint del sepulcre tot deixant esmaperduts a tots els soldats que vigilaven. En canvi, només el sepulcre buit, possible resta d’un robatori de cadàver. El tema de la buidor com element espiritual és central en totes les espiritualitats i teologies. A Orient, el taoisme proposa la buidor com a motlle d’una plenitud no representable. La imatge del Tao Te King, llibre de referència del taoisme, és la de l’elogi de la buidor de l’olla en tant que element central, que  dona a l’olla sentit i utilitat. Només aquella buidor ens suggereix alguna disponibilitat cap a la immensitat que no té cabuda enlloc, però almenys pot ser acollida buidant la faramalla que ens distreu, que ens omple i desorienta. Només des de la buidor es pot copsar la plenitud.

En les tradicions religioses cristianes, la buidor dels místics amb relació a Déu és proverbial. El gran místic castellà Juan de la Cruz, bon amic de Teresa d’Àvila, proposa anar cap al Tot (Déu) des del no-res (buit), i en això coincideix amb tots els místics i savis espirituals. Karl Rahner, el gran teòleg del segle XX, deia que el cristià del segle XXI seria místic o no seria, indicant aquesta virtualitat i potència del buit per a intentar copsar alguna dimensió de la immensa plenitud. El no-res (La Nada) era per a Juan de la Cruz una rica imatge del Tot. Veieu el perquè de que el sepulcre buit sigui la millor imatge simbòlica de Jesús ressuscitat. Avui evocar la plenitud de la buidor com a recerca de la immensitat plena no té res de sospitós. Tota la física fonamental ens descriu el món meravellós del qual formem part com una estructura pràcticament buida, tant a nivell atòmic com a nivell còsmic. Però, tanta buidor s’estructura en immensitats inabastables. Per això no ens trobem incòmodes parlant de buit i no-res en referir-nos a la immensa realitat d’aquell Misteri fonamental que anomenem Déu.

El tercer punt que volia comentar és el fet que els evangelis presentin la notícia de la resurrecció com un rumor de dones, les amigues de Jesús que són les que reben l’anunci de joves vestits de blanc que vetllen la reveladora buidor del sepulcre. Potser molts dels qui fa temps haurien considerat el rumor entre dones com un senyal de sospita, avui admiraran el fet com a senyal de valent empoderament o apoderament femení.

El rumor de dones presenta matisos interessants per a la fe. Homes i dones som afortunadament diferents. Hem de ser iguals en drets, oportunitats etc., però és important seguir essent diferents perquè en la diferència hi ha la riquesa. La ment femenina té respecte de la masculina un to més ric d’intuïció, vinculació afectiva, confiança... més potent que el to masculí. I la fe masculina ha acabat volent demostrar que Déu existeix, quan, en realitat, deu ser suficient simplement mostrar-ho. No cal demostrar-ho. Allò més racional no sempre és més raonable perquè la ment humana és molt més que raó.

Les dones apostolesses evangèliques tenen la riquesa espiritual i el coratge que els va permetre estar prop de la creu de Jesús, i ara els dona la “raonabilitat” de la seva fidelitat. L’evangeli de Joan acabarà presentant a Maria Magdalena en un poètic relat, que té lloc al sepulcre buit emmarcat per dos joves (àngels naturalment), descobrint Jesús com discretament dissimulat en la figura d’un hortolà no conegut (tan poca aparença triomfal presentava), però que acaba revelant-se com l’estimat Mestre (Rabbuni en l’hebreu que precisa el text) que la converteix en primera apostolessa de la resurrecció. Tot plegat un bon escenari per a què els misògins clergues de tantes religions, en aquest cas la cristiana catòlica, perdin la por a les dones com a missatgeres de nova vida que triomfa de la mort.   

Ramon M. Nogués