En la litúrgia del Divendres Sant, hi ha un moment en què la Creu és portada a l'altar perquè els fidels l'adorin, en aquests moments un lector canta: Mireu l'arbre de la Creu on morí el Salvador del món. Veniu, i adorem-lo! Aquesta és la invitació, que us faig a tots aquesta Setmana Santa. Contemplar la Creu, i tot el que significa per a nosaltres, creients.
Contemplar la
Creu com era considerada en el temps en què Jesús fou crucificat. La Creu era un instrument de tortura i
mort. Són molts els testimonis del temps de Jesús que expliquen l'horror que
inspirava aquest estri de suplici. Així, Ciceró escrivia que la creu era la
pena més cruel i horrorosa.
A l'Imperi romà,
la mort en creu era una pena aplicada només als esclaus i als servents de més
baixa consideració. Ara podem entendre tot el significat de l'expressió que
llegirem avui a la segona lectura: Jesucrist, que era de condició divina, no
es volgué guardar gelosament la seva igualtat amb Déu, sinó que es va fer no
res, fins a prendre la condició d'esclau. Havent-se fet semblant als homes i
començant de captenir-se com un home
qualsevol, s'abaixà i es feu obedient fins a acceptar la mort, i una mort de
creu., I també fou Pau el qui hagué d'explicar a uns corintis horroritzats
el que era la saviesa de la Creu: Els jueus demanen prodigis i els grecs
cerquen saviesa, però nosaltres prediquem un Messies crucificat, que és un
escàndol per als jueus i, per als pagans, una insensatesa.
Per aquest motiu, els primers cristians patiren la mofa dels seus
contemporanis. S'ha trobat un dibuix del segle III, una mena de grafiti, que
representa un ase clavat en una creu; així es feia burla del Déu dels
cristians.
La Creu la
contemplem, perquè en ella fou penjat Jesús de Natzaret. Fitxem la nostra
mirada, doncs, en el Crucificat, i en tot el seu patiment, agonia i mort,
penjat en aquell patíbul. Cap dels quatre evangelis, sorprenentment, ens
descriu el sofriment del Senyor. S'han
fet molts estudis sobre els dolors que patien els crucificats. S'acaba de
publicar un llibre molt interessant del periodista Antoni Batista, Els
portaveus de Déu, en el qual l'autor ens transcriu el diagnòstic que li
facilità un metge forense actual sobre quines foren les causes de la mort de
Jesús: ”Exitus laetalis per asfíxia i xoc hipovolèmic, amb alta concentració de carbònic i
infecció per bacils, detectats per trencament articular escapulohumeral
bilateral amb esquinç en la musculatura intercostal. Ferida incisa i profunda
produïda per arma blanca que interessa plexe cardíac". Un autor
contemporani de Jesús, descriu la mort del crucificat, tot dient: "lligat
i clavat en el pal en el més terrible dels turments, serveixen de vil menjar per
als ocells, de macabre pastura per als gossos". Si bé els evangelis no
ens descriuen els sofriments de Jesús, sí que
ens transmeten les paraules que Jesús pronuncià. Són
les que en la tradició creient s'han anomenat les set paraules. El recull
d'expressions, que segons els diferents evangelistes, Jesús digué a la
Creu: “Pare, perdona'ls perquè no
saben el que fan”.(Lluc, 23:3). “T'ho
asseguro: avui seràs amb mi al paradís”. (Lluc,
23:43). “Dona, aquí tens el teu fill. Aquí tens la teva mare”. (Joan, 19: 26-27). “Déu meu, Déu
meu, per què m'has abandonat?” (Mateu, 27: 46 i Marc, 15: 34). “Tinc set”.
(Joan, 19: 28). “Tot s'ha complert”. (Joan, 19: 30). “Pare, confio el
meu alè a les teves mans”. (Lluc, 23: 46).
Setmana Santa
2023, us convido, a contemplar la Creu, el Crucificat, i a escoltar la seva
veu. Segur que serà una intensa pregària que ens ajudarà a viure més
intensament el misteri d'amor que significa la mort del Senyor, el pas cap a la
seva resurrecció.
Josep m Jubany
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada