Els evangelis dels diumenges de Quaresma que escoltarem aquest any constitueixen la sèrie de lectures més tradicional d’aquest temps litúrgic. A l’eucaristia del Dimecres de Cendra (la Passió) i a les dels dos primers diumenges de Quaresma (Temptacions i Transfiguració), serà Sant Mateu qui guiarà la nostra reflexió sobre el significat del temps quaresmal. Els altres tres diumenges se’ns proclamaran tres episodis de l’evangeli de Sant Joan: el diàleg de Jesús amb la samaritana (4, 1-11), la guarició del cec de naixement (9, 1-41) i la resurrecció de Llàtzer (11, 1-45). Aquests tres evangelis eren apropiats per la instrucció dels catecúmens que s’havien de batejar a la nit de la Vetlla Pasqual, perquè la seva catequesi toca temes baptismals cabdals, com són la reflexió sobre l’aigua i l’Esperit, la nova llum que ha de rebre el catecumen per comprendre l’evangeli i seguir Jesús, i la vida nova que, per mitjà de la mort/resurrecció de Jesús, havien de rebre els futurs batejats. Els cristians, a la Vetlla de Pasqua de manera solemne, i també al llarg dels diumenges pasquals, recordarem el nostre baptisme i renovarem la nostra fidelitat a l’evangeli, motiu pel qual tindrem ocasió de fer nostra aquesta catequesi que ens apropa als nostres orígens de fe i a la nostra adhesió a la persona i a l’evangeli de Jesús.
Passa, però, que la nostra condició de batejats, per la
qual ens esforcem per seguir Jesús, l’hem de contextualitzar en el temps que
ens toca viure. Un temps convuls, com tants altres, però que té unes
connotacions particulars per circumstàncies concretes que ens afecten de prop.
Hi ha una consciència cada cop més gran de que, tots plegats, haurem de fer un
esforç gran per aturar un canvi climàtic que ens amenaça més cada dia que
passa. Estem adquirint consciència de que les desigualtats entre nacions i
entre les persones d’una mateixa societat cada dia es fan més intolerables. Es
produeixen desplaçaments forçats dels llocs en els que vam néixer i en els
quals hem viscut fins ara, només perquè l’especulació d’uns quants sobre els
habitatges disponibles fa impossible que moltes famílies hi continuïn vivint.
Davant d’aquestes i de moltes altres situacions, que ens descol·loquen i que
fan trontollar una convivència pacífica, ens adonem que som molts els que
compartim aquestes preocupacions amb moltes i variades persones. En aquest
context, seguir Jesús ha de tenir unes derivades ètiques que les comunitats
cristianes hauríem de posar en comú i prendre decisions que ens comprometin a tots
com església en favor de totes les persones que integren les nostres societats.
La quaresma
és un bon temps per pensar en un canvi d’estil de vida. D’aquest canvi l’evangeli en diu “conversió”, i no és altra cosa que
dirigir la mirada cap el nostre interior i vers la realitat que formem els
homes tots plegats, amb la intenció de canviar profundament la trajectòria que
porta la societat actual, i que ens volen fer creure que és l’única que existeix
realment. Però si canviar el món potser sigui una utopia, resignar-se a no
canviar res és la mort. Durant la quaresma hauríem de pensar com superar el
neguit de conquerir el “nostre particular
benestar”, i imaginar noves “maneres
de viure en comú”. La soledat i sobrietat del desert, al qual es va
sotmetre Jesús, potser ens podria ajudar
a trobar camins per activar una sobrietat social compartida que limiti falses i
supèrflues necessitats, que tots ens hem creat i que seguim desitjant com
si, avui, al nostre entorn res no hagués canviat. Però, en una recent
entrevista, el Director de Caritas Diocesana de Barcelona destacava dos
problemes greus de la societat de la qual nosaltres en formem part: D’una
banda, hi ha un 30% de persones del nostre entorn que passen fam; i, d’altra
banda, no hi ha prou recursos, ni públics ni privats, per acabar amb la
vergonyosa xacra de persones i famílies que no tenen, ni poden disposar, d’un
habitatge que els permeti portar una vida digna.
Ens dirà Mateu a l’evangeli del primer diumenge de
quaresma, que aquell Esperit que davallà sobre Jesús en el moment del baptisme
és el mateix que el va portar al desert i li va donar força per superar i donar
resposta als paranys i enganyifes que l’esperit del mal li plantejava, amb
l’objectiu d’apartar-lo de la seva missió. Segurament, també nosaltres necessitem de la força de
l’Esperit que se’ns va donar en el moment del baptisme, per canviar el nostre
estil de vida. Potser podríem dir
que la quaresma, entesa com un temps que ens permet fer una reflexió
actualitzada de la nostra actual realitat social, podria ser font d’una nova
riquesa espiritual, que prengués seriosament la vida humana i la del planeta de
manera global. Aquesta és una tasca que hauria d’involucrar a totes les
societats, començant pels seus dirigents, si en realitat es vol sortir del
laberint sense sortida en el qual es veu involucrat el nostre món, però certament les comunitats cristianes hauríem
de fer una reflexió urgent i compartida, per tal de posar en pràctica, en un
futur immediat, una nova manera d’estar en el món, que arribés a ser
testimoni i manifestació d’una vida compromesa en favor de tota la humanitat.
A més d’una reflexió personal que, tot i sent útil,
sempre és una mica abstracte, ens
caldria fer una reflexió conjunta en trobades obertes organitzades per la
comunitat, sobre punts concrets com ara: examinar les despeses, personals i
familiars, que estem habituats a fer en la nostra vida ordinària; redefinir el
que vol dir “societat del benestar” als nostres dies; analitzar la manera de viure,
parlar i educar als membres més joves de les nostres famílies davant els
problemes socials; veure quines poden ser les possibilitats de la nostra
comunitat parroquial per intentar solucionar o pal·liar les necessitats dels
més necessitats en el nostre barri i les possibles solucions pràctiques per
posar-les a la seva disposició; també es podria pensar en endegar campanyes de
sensibilització tant dintre com fora de la comunitat, etc. Aquestes trobades
haurien de comptar amb l’exposició i la direcció de persones que ja estiguin
avesades en tractar aquests problemes socials, de manera que donessin lloc a un
canvi d’impressions entre tots els presents i, poc a poc, intentar proposar
iniciatives compromeses i concretes.
Amb l’ajut de
l’Esperit que viu en els nostres cors, potser aquest seria una manera pràctica
d’intentar viure una nova manera d’estar en el món, el futur del qual ja s’albira ara, i que ens obligarà a desenvolupar nous
estils de vida, basats en valors que,
partint d’una sobrietat social compartida, faci possible una societat més
humana i justa per a tots.
Anton Ramon
Sastre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada