Quin
desig tan profundament humà el de la pau! Ens n’adonem del que val, quan la
perdem!. A Ucraïna, molts dels seus habitants tenien una vida alegre, podríem
dir «normal» en el món occidental. I, de sobte, s’han trobat amb una guerra que
els ha destruït llars, comoditats, éssers estimats, i la pròpia vida física,
mental, i, potser, espiritual. Com cuidar i mantenir la pau? Isaïes
ens indica un camí: «...pugem a la muntanya del Senyor... que ens ensenyi
els seus camins i seguim les seves rutes». Llavors «Ell posarà pau entre
les nacions i apaivagarà tots els pobles...» (Isaïes 2, 1-15). No sembla que li fem gaire cas.
Considerem aquesta proposta una creença obsoleta, poc pràctica, a la qual no
cal parar atenció. De fet, augmentem el pressupost de l’OTAN, i cada país, arreu del món, fa el
mateix per fer la guerra. I, és clar: si preparem la guerra, lògicament tenim
guerra. I com més va, més sofisticada i més destructiva és. I pensem que no podem
fer altra cosa perquè el món en què vivim és així; no és el paradís. Però
potser, si «seguíssim els camins del Senyor, i les seves rutes», ens n’adonaríem
que és més eficient, per aconseguir la pau, invertir en fer un món més just,
conscients que la pau no és possible sense la justícia. En
l’àmbit individual, Sant Pau, amb el seu llenguatge, ens invita a fer créixer
la consciència de nosaltres mateixos i del món que vivim, i a actuar amb
decisió ferma: «...siguem conscients dels moments que vivim. Prou de
dormir.». En el nostre món estem immersos en «obres pròpies de la fosca»:
«fakes», post-veritat, destrucció del planeta, provocació i negació de la crisi
climàtica, explotació de moltes persones, violència sexual i de gènere,
acumulació de riqueses en mans de molt pocs i misèria de molts, etc. Pau ens convida
a despullar-nos d’aquestes obres i a revestir-nos amb «l’armadura del
combat a plena llum». La seva mirada, com és lògic, no té la perspectiva
que tenim avui, però no està exempta de significat per a nosaltres. Ens
diu de tenir una alimentació humana i humanitzadora «fora l’abús de menjar i
beure». I ens diu que la nostra sexualitat construeixi vida en nosaltres i
en els altres «fora els plaers i les impureses». Aquesta frase, però, de
forma errònia ha fet que durant segles els cristians identifiquessin «plaer»
amb «pecat», ignorant que el plaer, com el menjar, pot matar, però també vivificar; és necessari i bo
per a construir la persona, i la vida humana; «fora les renyines i les
enveges», què actual!. «Que el vostre vestit (mirada, i decisió) sigui
Jesucrist, el Senyor.» (Rm 13,
11-14).
Santiago Quijano
Una noche diferente
-
"Muchos de los que en esas fechas celebran 'algo' sin saber exactamente
qué, no pueden sospechar que la Navidad ofrece la clave para descifrar el
misteri...
Fa 3 dies
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada