14 de desembre 2021

Punts de reflexió per la celebració comunitària del Perdó

Inspirats en la segona lectura del III diumenge d'Advent: carta de sant Pau als cristians de Filips (Fl 4,4-7)

 

1. Viviu sempre contents en el Senyor; ho repeteixo, viviu contents. L'Apòstol ens exhorta a viure contents, no és una alegria superficial, sinó la joia dels que estan en pau amb Déu i els germans. La joia que fa proclamar a Maria el Magnificat perquè se sap estimada per Déu.

a) En aquest temps de pandèmica m'he mostrat malhumorat? M'he preocupat només pel meu benestar? O bé , he procurat portar alegria enmig de circumstàncies adverses? Les meves accions i paraules han ajudat a portar serenor als qui viuen atribolats i angoixats?

b) Soc conscient que hi ha moltes famílies que no són felices perquè no tenen el necessari per viure? Soc generós amb els més necessitats? Aporto alegria a persones que conec i viuen amb tristesa la soledat o la malaltia?                                                                                                             

 c) És per a mi motiu d'alegria poder col·laborar en la construcció d'un món més just?, o em desentenc de qualsevol col·laboració que se'm demani o pugui realitzar, per mandra , desídia, comoditat?

 

2. Que tothom us conegui com a gent de bon tracte. Sant Pau demana a la comunitat de Filip que siguin persones respectuoses amb els seus conciutadans. La trobada de Maria amb Elisabeth és un exemple de com les dues cosines s'ajuden i es tenen consideració.

a). Tracto amb superioritat les persones que no tenen la meva cultura?, o el meu poder adquisitiu?, o són d'una cultura diferent de la meva? Maltracto, calumnio, difamo aquells que no pensen com jo?, o pel motiu que sigui, els considero rivals?
b) Davant del conflicte, cerco i m'esforço en posar pau? O m'agrada discutir, no per l'amor a la veritat, sinó perquè vull imposar la meva voluntat?

c) M'esforço amb les meves accions i actituds a fer una societat més cívica? Respecto els meus conciutadans: no embrutant els carrers, no fent soroll innecessari, respectant el mobiliari urbà?

 

3. El Senyor és a prop. No us inquieteu per res. Sant Pau va viure molts moments de tribulació, ell mateix ens explica a les seves cartes, les persecucions que va patir. La predicació de l'Evangeli fou per a ell motiu de molta inquietud, ara demana als Filipencs que no s'inquietin, perquè ell està convençut que si tenim Déu a favor nostre, qui tindrem en contra?

a) Aquests dies d'Advent he dedicat alguns moments a contemplar i reflexionar tot el que significa per a la humanitat el que celebrarem per Nadal? O Nadal s'ha esdevingut un dia entranyable en el calendari de festes familiars, però l'aspecte religiós ens és una idea boirosa que sovint comença i acaba en fer el pessebre i cantar nadales?

b) Malgrat els problemes i tribulacions que tots patim, mantenim viva l'esperança en el Senyor que ve? o ens deixem emportar pel desànim i el pessimisme?
c) Quan parlo de Nadal amb els meus familiars i amics, especialment amb els més petits, procuro ensenyar-los el què significa el Misteri de Déu fet home? O només els parlo de costums i tradicions?

 

4. A cada ocasió acudiu a la pregària i a la súplica, i presenteu a Déu les vostres peticions amb acció de gràcies. Així, la pau de Déu, que sobrepassa el que podem entendre, guardarà els vostres cors i els vostres pensaments en Jesucrist. Sant Pau exhorta els membres de la comunitat de Filip, que siguin persones de pregària. Com Maria que, com ens diu l'evangelista Lluc, guardava tot això en el seu cor i ho meditava.

a) Durant aquest temps d'Advent, m'esforço a preparar dignament les festes que celebrarem. Intensifico la pregària?. He dedicat temps a fer un bon examen de consciència? Visc les celebracions penitencials com un moment fort, de penediment, d'oració intensa i de pregària al Déu bondadós perquè m'ajudi a convertir-me?


b) Soc humil i reconec que tota la vida és un do de Déu i li prego perquè m'ajudi a viure com a Fill de Déu? Porto a la meva pregària personal les angoixes, sofriments, tristeses i les alegries del nostre món, quan reso només tinc present les meves qüestions?


c) Per acabar, tot contemplant la pau de Déu, que sobrepassa tot el que podem entendre. Vivint en una contínua acció de gràcies?, Nadal és la manifestació de l'amor de Déu, ens adonem del que significa? Ens és motiu per estar sempre contents?