El passat dissabte dia 28 d’agost,
El Punt Avui va publicar una entrevista de Mireia Rourera a Mercè Izquierdo,
presidenta de Cristianisme al Segle XXI, que tot seguit es reprodueix. Aquestes entitats
que primer s’aixoplugaven sota Cristianisme al Segle XXI,
quin pes tenen? Els moviments cristians de base avui són petits? Algunes d’aquelles entitats,
com el Centre d’Estudis Francesc Eiximenis, del qual jo era sòcia, ja no
existeixen i els que n’érem membres vam integrar-nos a Cristianisme al Segle XXI.
Moltes altres entitats sí que existeixen, algunes, és veritat, amb poca
visibilitat. Crec que els moviments cristians de base estem en hores baixes perquè
si bé hi ha entitats consolidades i d’altres que estan naixent i que
radicalment intenten fer les coses d’una manera diferent, les has d’anar a buscar
una mica amb lupa. Què fa avui
Cristianisme al Segle XXI? Nosaltres som una associació
civil, per tant no depenem ni de cap parròquia ni de ningú. Ens considerem cristians,
però la nostra finalitat no és combatre res, sinó que és viure la possibilitat de
ser creients, amb Déu i amb Jesús, en aquesta societat en què
estem vivint, que és científica i tecnològica. En una societat laica
nosaltres pensem que la veu de la creença és molt important i s’ha de poder
manifestar sense complexos. És absolutament raonable ser
creient dintre de la racionalitat del segle XXI. Això molta gent no s’ho pensa. Ho diu vostè, que
és doctora en química. També he estudiat història
de la química i filosofia de la ciència i t’adones que la ciència no és tan
diferent de les religions. Per què? Perquè són construccions que neixen de la
pregunta de com funcionen les coses i del respecte per aquest món. La religió
parteix de l’amor pel món i la voluntat de viure’l i millorar-lo, i
això es veu a la Bíblia i els Evangelis. Igualment de l’estimació del món han
nascut les ciències. Les nostres ciències, les occidentals,
parteixen del supòsit que el món està creat per Déu i, per tant, és quelcom
digne de ser estudiat.
Però arribar a la religió avui és difícil. És difícil explicar els
llenguatges simbòlics amb què s’expressa la fe, hem d’ensenyar a llegar no al
peu de la lletra, sinó buscant l’essència, anant més enllà de les paraules. Nosaltres
formem part de tota la gent que es formula preguntes i haig de dir que
una de les coses que em sap més greu és veure gent que no se’n fa, de
preguntes. Quan gent jove afirma “Jo soc ateu!”, això em dol. Em dol perquè tanca
la possibilitat de parlar de Déu. Des del meu punt de vista això és
terrible perquè a nivell cultural és un empobriment. Però després aquesta mateixa
gent jove sí que busca trobar significat a la vida i es troba coses o
es posa a seguir coses “estranyes” o relacionades amb una “màgia”
superficial... Deixem-ho aquí. A mi em sap greu veure que no es valora i es
perd tot el que s’ha fet al llarg de la història al voltant de la recerca de Déu o de
preguntar-te què hi fas al món, per què ets aquí. Que tot això es tanqui dient
“No hi crec” descoratja. Què vol dir “No hi crec”? Jo tampoc crec en certes imatges
de Déu, però en la pregunta sí. Potser la
societat de l’acceleració no té massa espai per a les preguntes. I no és una llàstima? A mi
em sap greu que es tanqui la possibilitat de parlar de la transcendència, perquè
crec que és una limitació de les persones. La gent no es mereix tenir
un futur sense aquesta reflexió i més amb el perill que hi ha de ser manipulats,
com estem veient que passa. És terrible perdre la dinàmica de
preguntar-te què hi ha al darrere de què hi fem en aquest món, i dir, com molts
diuen, que no hi fem res, que morim i desapareixem i ja està. Aquest missatge de
Cristianisme al Segle XXI arriba a la gent jove? La gent jove ve a
les vostres conferències? No massa, però sí que hem
fet una cosa per apropar-nos a més públic i hem aconseguit tenir connexió amb
gent jove perquè el que hem fet és que les nostres conferències –tant
les que fem en el nostre congrés com les que fem en el cicle Espai Obert o les
sessions dels Debats a Sant Ildefons– les hem ofert com a formació
permanent a professors en actiu. Això ha sigut un enriquiment perquè han vingut
als nostres debats de 20 a 25 professors, tant de religió com d’altres
disciplines. Després de cada debat els ho hem complementat amb una reflexió
didàctica i els ha enriquit a ells i a nosaltres. Això ens agrada molt i volem
potenciar-ho. Cristianisme al
Segle XXI és ecumènica. El nostre vicepresident és
en Joel Cortès, de l’Església evangèlica. Tots som cristians, ens definim com a
cristians, i sí que tenim diferències, però aquestes ens enriqueixen. Crec que
el tema de l’ecumenisme encara s’ha de treballar molt a casa nostra. És un tema
pendent. Em deia que la
seva entitat fa conferències en el congrés, en el cicle Espai Obert i els
debats que es diuen Debats de Sant Ildefons. Parli’m del congrés. El fem cada dos anys. En el
darrer, el del 2019, quan encara no se sabia res de la pandèmia ni del que
ens venia al damunt, es va fer sota el lema Discernir els canvis del món actual, sota la impressió cada vegada més clara que estan canviant les regles del joc i que aquest canvi no és anecdòtic sinó profund. Vam
tenir molts convidats, entre els quals hi havia la
Lucetta Scaraffia, historiadora i exresponsable de Dones, Església, Món, el suplement mensual de L’Osservatore Romano.
Vam fer un debat molt interessant entre l’economista Joan B. Casas, el catedràtic de ciència política Pere
Vilanova i el coordinador del Comitè Català de les Persones Refugiades, Àngel Miret, i
de les xerrades van agradar molt les ponències de Pilar Rahola sobre les
persecucions religioses i de l’Assumpta Ferran, experta en medi ambient. Ara
ja preparem el d’aquest any: El món després del coronavirus. I l’Espai Obert? L’Espai Obert és un cicle
que ve d’antic perquè ja el feia el Centre d’Estudis Francesc Eiximenis abans que
existís Cristianisme al Segle XXI. El darrer, el del 2019-2020, es va fer
una mica sota les mateixes coordenades, sota el títol Situar-se en el món
d’avui. Vam fer conferències molt interessants en relació
amb les energies renovables, l’economia i la pobresa creixent al món, el món
digital, l’envelliment de la població, etcètera. També van parlar d’educació. Va ser una de les
conferències que a mi em van agradar més perquè és just del meu camp d’estudi. Josep
Puig, catedràtic de teologia de l’educació, va parlar de l’Educació en valors: les noves
humanitats, i va remarcar que cada vegada més
l’educació d’avui posa l’alumne en el centre, d’una manera renovada i
parlant d’aprenentatge servei, una visió de l’educació molt interessant que
hauria de produir com a resultat persones compromeses. Aquí podríem reprendre
el fil de la necessitat d’educar joves crítics i que busquin la
transcendència. Quan vostè diu
que molta gent avui no es fa preguntes, potser és perquè l’Església no
encoratja gaire? Jo el que veig és que
l’Església, per sort, manté la pregunta, manté la creença en Déu i la pregunta que
això suscita. Des de la nostra associació pretenem això: parlar de Déu
sense complexos. És aleshores que miro la parròquia de Santa Anna, catòlica
però que hi ha integrat musulmans treballant en comunió i sense problema, i ho
veig molt gran. Les xerrades del
congrés, com les de l’Espai Obert i els Debats de Sant Ildefons, han
quedat recollides en un llibre. El llibre es diu Situar-se en el món
d’avui (Círculo Rojo), l’ha coordinat en Lluís Busquets i
Grabulosa i inclou aquestes conferències i la que vam fer als Debats de Sant
Ildefons, que va ser només una a causa de la pandèmia: la del teòleg i
missioner jesuïta Víctor Codina, que ens va parlar dels reptes proposats en el
Sínode de l’Amazònia, en què ell va participar. En el llibres es poden llegar
la conferencia del teòleg i antropòleg Ramon M. Nogués (“De les religions a les
espiritualitats: Entre salvació i narcisisme”), la del director d’Inforesidencias.com
Josep de Martí (“Envelliment: degradació física i mental, aferrissament terapèutic
i testament vital”) o la que va fer la metgessa i teòloga i monja benedictina Teresa
Forcades (“Ideologia de gènere”), o
la d’Edith Wustefeld (“Noves formes d’organització col·lectiva per a una societat més
justa”). Són reflexions que
aporten sentit crític. Sí, que fan pensar i no
eludeixen la dificultat. Al contrari que moltes coses fàcils que corren avui en
dia. Mira, fa uns dies em van enviar per WhatsApp un treball sobre els “milers
de mentides que al llarg de la història ha dit la religió”. Això és una
crítica fàcil i pura ignorància perquè, en tot cas, són mentides de cada època; són
preguntes, afirmacions a vegades equivocades d’una època que després
s’han refet... Aquest no és el camí. Vostè succeeix en
el càrrec Jaume Botey, que va ser president molts anys. L’estimadíssim Jaume Botey,
que enyorem tant. Ha sigut una pèrdua insubstituïble i el seu
llegat és tan humà, tan clar, tan transcendent, que ha de ser escoltat. Precisament
un dels projectes que estem treballant també per apropar-nos a les
noves generacions és oferir una subvenció a joves que vulguin fer un
voluntariat a la cooperativa L’Olivera, que ell va fundar. Una altra idea que
treballem, també per a joves és un altre voluntariat al mas El Negre, llegat de
Lluís Maria Xirinacs. Una vida dedicada a
la ciència i la recerca Mercè Izquierdo
Aymerich és doctora en química i catedràtica de didàctica de les
ciències en la UAB. Ha estat professora de química a secundària i a la
universitat i de didàctica de les ciències i d’història de la química a la UAB.
S’ha dedicat especialment a la formació de professors de ciències
(química) de primària i secundària. Ha impartit docència de doctorat en
nombroses universitats de Sud-amèrica. La seva recerca es dedica a llenguatge
i la història de la química, sempre en relació amb l’ensenyament de
les ciències. Forma part del grup recerca LIEC (Llenguatge i
Ensenyament de les Ciències), del qual va ser la primera directora. Pertany
també al Cehic (Centre d’Estudis d’Història de la Ciència) i ha estat
presidenta del Col·legi professional de professors (CDL), responsable
de formació de professors al Departament d’Ensenyament
(Generalitat de Catalunya) i vicerectora a la UAB.
Comunitat eclesial de Sant Ildefons - Madrazo, 92 08021 Barcelona - Telèfons : 93 209 73 63 / 93 829 84 88 - mail: santildefons100@arqbcn.org - twitter: @Sant_Ildefons - Bizum: 03249
Index
▼
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada