14 de novembre 2020

Reflexions a la Paraula de Déu

Feliç, benaurat, ho és tothom que venera, que tem el Senyor, que li és fidel seguint els seus camins, diu el salm responsorial (Sl 127, 1). En la visió patriarcal de l’època, són l’esposa i els fills la seva sort i benedicció (Sl 127, 2-4), que ara tanmateix hem d’entendre com la convivència viscuda en l’amor mutu, que fructifica tot estenent-se als altres. La primera lectura insisteix en la figura de l’esposa, la dona forta, valuosa mestressa de casa que en procura el benestar (Pr 31, 10-12), treballa de grat amb les mans i les allarga als necessitats (Pr 31, 13.19-20). Aquí, la dona forta sembla alhora personificació de la saviesa (vegeu Pr 31, 26: “parla amb saviesa, els seus llavis dirigeixen benignament”). Al final, acaba dient que l’encant és enganyós, la bellesa s’esvaeix i, com a complement del cant responsorial, afirma que la dona que venera, que tem el Senyor, serà lloada, com també ho serà pel fruit de les seves mans (Pr 31, 30-31).

Temor del Senyor, fidelitat, per tot el que hem rebut, és el que ens demana Jesús amb la paràbola dels talents. Se’ns atorguen uns béns o dons, a cadascú segons la nostra capacitat. I els hem de fer treballar. És la fidelitat que Déu espera. I, si no podem fer-ho com cal, se’ns exigeix que ho intentem de debò, per assolir, almenys, un rendiment mínim, comparable als interessos d’un préstec. Si som fidels a correspondre a tot allò que se’ns ha donat i a fer-ho fructificar, n’obtindrem molt més (Mt 25, 21 i 23: “servent bo i fidel! Has estat fidel en poca cosa; jo t’encomanaré molt més”). Però si no som fidels per fer rendir els dons rebuts, quedarem fora i se’ns prendrà tot (Mt 25, 28 i 30). I Jesús rebla el clau amb una expressió dura, que ja ha dit alguna altra vegada (p.e., Mt 13, 12): “Perquè a tot aquell qui té, li donaran encara més, i en tindrà a vessar; però al qui no té, li prendran fins allò que li queda.” (Mt 25, 29).

La fidelitat també comporta estar atents a l’arribada del Senyor, vetllar. Com ens diu Pau a la segona lectura: “Per això no hem de dormir…, sinó vetllar i viure sòbriament” (1Te 5, 6) i “a vosaltres, germans, que no esteu en la foscor, aquell dia no us podrà sorprendre com un lladre. Tots sou fills de la llum i del dia: no pertanyem a la nit ni a la foscor” (1Te 5, 4-5). El temor de Déu, la fidelitat al Senyor, la saviesa que allarga la mà als necessitats, els dons que hem rebut i cal fer-los treballar, ser fills de la llum, tot ens duu ara a la solidaritat material i també social en aquesta terrible pandèmia.                                                                                     

Jordi Cors