11 de novembre 2010

El misteri de Misteri

La paraula Misteri que utilitza Pau, té un sentit molt concret i precís, diferent del que té actualment en el nostre ambient cultural. Per a la nostra cultura, normalment misteri significa quelcom racionalment incomprensible i que cal acollir per pura fe. Misteri, per tant, és quelcom que afecta al coneixement i a la no racionalitat. Així Misteri de Déu i Misteri de Crist, voldria dir que Déu i Crist són afirmacions que no es poden entendre racionalment i únicament es poden assumir per pura fe.

Aquest sentit de la paraula misteri, s'ha generat bastant modernament per la gran importància que ha anat adquirint la raó humana en la cultura moderna a partir dels segles XVI-XVII, amb tot el moviment cultural de la Il·lustració que genera el racionalisme.

La paraula misteri no és d'origen bíblic, ni s'utilitza quasi mai en la Bíblia, excepte per Pau que és pròpiament qui la introdueix en el vocabulari cristià, donant un nou sentit a una paraula pagana. La paraula misteri tal com l'utilitza Pau, té el seu origen en els ritus del que s'anomenava les Religions de Misteris en el món grecoromà, en el que Pau vivia plenament immers, com tots els jueus que vivien en la Diàspora.

La paraula misteri en aquests ambients, tenia el sentit de realitat divina amagada, obscura, secreta, que es proposava als devots, per mitjà de ritus, símbols i cerimònies d'iniciació a través de les quals els devots coneixien les realitats divines. El misteri no era doncs, primàriament, una qüestió de coneixement racional o no, sinó una qüestió de comunicació amb les realitats divines desconegudes.

Pau utilitza aquest vocabulari per proclamar als pagans (als no jueus) la realitat divina del que Jesús és i ens comunica. Així com la seva consciència de ser escollit per a la missió de ser proclamador i difusor d'aquest fet en relació als pagans. És com una estratègia missionera. Tot aquest llenguatge havia de produir necessàriament torbació entre els jueus, i així va passar.

El que Pau proclama és que, per la fe en Jesús mort a la creu i ressuscitat, se'ns fa saber la Realitat amagada del que Déu és i del que ens comunica.

Com veiem, la paraula misteri no tenia primàriament el sentit de incomprensibilitat racional, sinó de Realitat divina, de tal manera que va entrar en el llenguatge cristià per a expressar la Realitat de Déu en tots els aspectes, que per mitjà de Jesús se’ns han fet conèixer i se’ns han comunicat de Déu.

Misteri és Déu mateix i tot el que podem conèixer i viure d’ Ell, i que se’ns manifesta per mitjà i a través de les realitats humanes i mundanes, i de la persona i vida humana de Jesús de Natzaret.

Frederic Bassó