29 de març 2020

Reflexions a la Paraula de Déu

ESPERANÇA I CONFIANÇA

El profeta Ezequiel i Jesús ens parlen de sepulcres tancats.

Ezequiel parla en nom de Déu, ens dona l’esperança. Obre els cors tancats, i si som capaços de sortir de la monotonia i fer nostra la seva voluntat, sabrem que Ell és el Senyor, i ens omplirà del seu Esperit. “Posaré el meu Esperit dins vostre, recobrareu la vida, i us establiré en la vostra terra. Llavors sabreu que jo, el Senyor, ho he anunciat i ho he complert”.

Llàtzer, el seu amic, germà de Maria i de Marta, estava tancat en un sepulcre. S’havia marginat. Les seves germanes i amics el donaven per mort, ja que no seguia les ensenyances de Jesús. S’havia aliat amb el que era més fàcil, la religió nacional, marcada pel Temple i protegida per l’Imperi de Roma. Jesús li treu la llosa que portava al damunt, el fa reviure i fa que se centri altra vegada en l’autèntica vida. És la vida que Jesús també vol per a nosaltres: que sigui solidària, justa i fraterna, seguint en tot moment el seu camí, Ell que donava la seva vida per als seus preferits, els pobres. “Pare, et dono gràcies perquè m’has escoltat. Jo sabia que tu sempre m’escoltes, però per causa de la multitud que em rodeja ho he dit perquè creguin que tu m’has enviat”.

Alguns jueus, en veure la força que emanava de Jesús, se n’anaren a trobar els fariseus i els digueren el que Jesús havia fet. Els summes sacerdots convocaren el Sanedrí. La manera d’actuar de Jesús els alarmava, car vindrien els romans, els desposseirien dels seus càrrecs i destruirien la nació. Caifàs, el gran summe sacerdot, ho va tenir clar: Jesús havia de morir.

Tot es repeteix: quants Óscars Romero més cauran assassinats per defensar els drets humans? Quants Nelson Mandela seran perseguits per lluitar contra la segregació racial? Diu el papa Francesc: “Per a nosaltres, el crit de l’Amazònia al Creador és semblant al crit del Poble de Déu a Egipte. És un crit d’esclavitud i abandonament, que clama per la llibertat”.

On som nosaltres? Ens hem tret la llosa? Sant Pau ens demana que tinguem una Fe total en l’Esperit de Déu que habita entre nosaltres, que és el mateix Esperit del seu Fill Jesús, i que fa que totes les persones justes siguin també filles de Déu.

Pere Rius