21 de juliol 2018

Reflexions a la Paraula de Déu


Ovelles i pastors

Recentment el Papa Francesc ha dit que voldria “clergues amb olor d’ovella”; una manera explícita de manifestar la proximitat que, segons el seu criteri, els pastors de l’Església haurien de tenir amb les seves ovelles, és a dir, amb als seus fidels.
Ovelles i pastors són un tema recurrent en les paraules de Jesús; l’auditori a qui anaven dirigides n’era bon coneixedor perquè els parlava de la seva feina diària.

Les ovelles són gregàries, tenen tendència innata a anar juntes; no obstant això, algunes es poden allunyar del ramat i perdre’s; el pastor vigila perquè no passi.
A la primera lectura el Senyor, Déu d’Israel -diu Jeremies- fa una acusació severa als pastors que perden i dispersen les ovelles i una aferrissada defensa per retornar, Ell mateix, totes les ovelles als seus prats perquè siguin fecundes i es multipliquin.

El Salm és tan expressiu que parla per si sol; és un bàlsam de pau, una pau d’eternitat, aquella pau que només el Senyor pot donar. No goso endinsar-me a interpretar-lo per no malmetre’n el sentit, prefereixo incloure’l sencer a la reflexió:

El Senyor és el meu pastor, no em manca res,
em fa descansar en prats deliciosos;
em mena el repòs vora l’aigua, i allí em retorna.
Em guia per camins segurs per l’amor del seu nom.
Ni quan passo per barrancs tenebrosos
no tinc por de res, perquè us tinc vora meu;
la vostra vara de pastor m’asserena i em conforta.
Davant meu pareu taula vos mateix i els enemics ho veuen;
m’heu ungit el cap amb perfums, ompliu a vessar la meva copa.
Oh, sí! La vostra bondat i el vostre amor m’acompanyen tota la vida,
i viuré anys i més anys a la casa del Senyor.


I a l’Evangeli se’ns explica com Jesús es compadí de la gran gentada que el seguia, perquè eren com “ovelles sense pastor”, i es posà a instruir-les llargament.

No és difícil veure’ns identificats amb les ovelles, i els clergues amb els pastors, per més que ells també són ovelles del gran ramat del Senyor, el Bon Pastor. De Bon Pastor només n’hi ha un, aquell qui dóna la vida per les seves ovelles; i això Jesús ja ho ha fet, ho ha fet per tu, per mi, per nosaltres, per totes les ovelles...

Josep Maria Lari